Vuosiajo 2012 palaute

IBA Finlandin tapahtumiin sekä muihin mp-tapahtumiin liittyvä keskustelu
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Vuosiajo 2012 palaute

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

Tähän ketjuun voi sitten kommentoida ja antaa vinkkejä ajon jälkeen, sillä ilmeisesti ensimmäiset ovatkin jo reitillä.
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5012
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: Vuosiajo 2012 palaute

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Tämä ketju oli aloitettu ajosuoritukseni aikana, joten meinasi jäädä huomaamatta. Tuolla toisessa ketjussa tuli kirjoitettua enimmäkseen ns. havaintoja, joten kirjoitan tähän otsikon mukaisesti palautetta.

1. Ajon teema on hyvä ja mielenkiintoinen.

2. Ajosuoritus ml. siihen kuuluva suunnittelu on liian vaativa ensikertalaisille. Pohjavaatimuksena tulisi olla hyväksytytty SS1000/SS1600K ajosuoritus.

3. Kokeneelle kuljettajalle ei liian haastellinen suunniteltavaksi.

4. Oravivuori on kohteen saavuuttamiseksi erittäin (liian?) fyysisen reitin päässä. Porlammi vähemmän fyysisen reitin päässä, ollen ns. rajatapaus fyysisyyden osalta. Mielestäni käyntikohteissa tulisi pystyä vierailemaan normaalia kävelytahtia käyttäen maksimissaan 15 minuutin sisällä. Toisaalta tietysti voit yrittää suunnitella reittiisi sellaiset käyntikohteet, joissa vieraillaksesi ajat enemmän ja tarvot metsässä vähemmän. Suorittajan valittavissa millä taktiikalla etenee...

5. Eri kohteilla kuvattavat asiat on esitettävä yksiselitteisesti ohjeistukseen liitettävillä valokuvilla. Missä ja mitä kuvataan? Toki ns. kohteen yleisesittelykin on paikallaan, mutta pelkästään se ei ole riittävää. Liian paljon jää kohteisssa suorittajan "sävellettäväksi". Yksiselitteisyys helpottaa myöskin osaltaan ajotarkastajien työtä. Toki saattaa olla hieman haastellisempaa löytää alueelta juuri se tietty nimetty kohde. Mielestäni kuitenkin tarkka nimetty kohde on kokonaisuuden kannalta parempi vaihtoehto.

Kaikenkaikkiaan tämä ajo on kuitenkin kokonaisuudessaan ok, varsinkin kun se poikkeaa muista valikoimissa olevista ajosuorituksista! Mahdollisia muutoksia ei kannata tehdä, koska ajosuoritusta ajetaan vain kuluvan vuoden aikana ja se olisi epäoikeudenmukaista ajon jo suorittaneita kohtaan . Pikemminkin palautteeni tarkoituksena on antaa "eväitä" mahdollisesti tulevaisuudessa julkaistavien vuosiajojen pohjaksi.

-Harri.mopomies-
-1 158 302 km (01/06/83 - 16/05/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: Vuosiajo 2012 palaute

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

harrimopomies kirjoitti:... Pikemminkin palautteeni tarkoituksena on antaa "eväitä" mahdollisesti tulevaisuudessa julkaistavien vuosiajojen pohjaksi.
Tämä onkin juuri palautteen tarkoitus ja tärkein tehtävä. Kiitokset HarriMopomiehelle pelin (=ajon) avaamisesta.
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4117
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vuosiajo 2012 palaute

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Tässä oman suorituksen kulku
- suunnittelu nopeassa aikataulussa ikään kuin pisteajon harjoitus. Aikaa kului tunti ja vartti ja ideana oli ajaa riittävä matka minimi kulmapistein ja pysähdysajoin. Suunnitelman aikataulu oli tiukka, Gold-ajon taukoja ja SS2000K vauhtia ja suunnitelman toteutusaika 23h58min.
- Lähtö Helsingistä, mutta Suomen linnan jätin pois koska arvelin sen kuluttavan liikaa aikaa minä ei tule matkaa mittariin
- Porlammi: karttaohjelma ja navigaattori ehdotti (eri) nopeimpia reittejä moottoriteitä pitkin, mutta hylkäsin ne koska tiesin mahtavan reitin pikkuteitä pitkin Porlammille. Opasteet olivat hyvät ja löytäminen helppoa. Navigaattori ehdotti eri reittiä myös aivan kohteen lähellä, mutta uskoin opasteita en navia. Saapuminen Porlammille 20 minuuttia jäljessä aikataulusta. Koska harrastan fyysistä liikuntaa ja ajopäivän lenkki uhkasi jäädä tekemättä niin suunnitelmassa oli kuntoilla päivän aikana ja olin laittanut urheiluasun ajopuvun alle ja kevensin kampetta pyörällä ja juoksin ylös Tornikallioille muutama kuva ja takaisin. Hienot maisemat. Pysähdys kesti 15 minuuttia
Kuva
- Verla: Hyvät opasteet ja helppo löytää. Kuvan olisi saanut vaikka pysähtymättä. Paikalla oli myös Markku Leppäjärvi Ivalosta ottamassa kuvaa. Navi neuvoit taas nopeeta=tylsää reittiä Mikkeliin mutta Markku vahvisti arvaukseni että pitku pätkä soratietä ja ollaan oikein mukavan mutka tien alussa joten sinne. Aikataulusta jäljessä 5 minuuttia.
Kuva
- Mikkeli: Kaikki muut pysähdykset oli suunniteltu lyhyiksi mutta Mikkeliin olin varannut 20 minuuttia seurustelu aikaa ja sen käytin kahvitteluun.
- Korpilahti: Navin reitti oli taas tylsä, Jyväskylän kautta kierto mutta minulla oli oma suunnitelma Joutsan ja Korpilahden kautta. Harri vielä opasti että kannattaa kääntyä viitostieltä Otavan risteyksestä niin taas löytyi mukava pikkutie reitti. Tässä oli tulla suunnittelussa moka, olin laskenut että pääsen Pannarin isolla tankilla Petäjävedelle asti mutta trippimittarissa alkoi uhkaavasti 500km lähestymään ja arvelin 300mailin säännön rikkoutumisen olevan mahdollista niin päätin aikaistaa tankkausta. Täällä tuli kuittiin käkikellon aika ja auki olevassa huoltamossa henkilökuntana ainoastaan vahtikoira schäfer joten aikaa paloi kohtuuttoman paljon.
- Oravivuori: Ei vaikeuksia löytää oli hyvät opasteet. Päivän mäkiharjoitus, eli kilometri ylös ja alas. Tämä vaatii jo kuntoa juosta ylös ja alas. Saapuessa olin 15 jäljessä aikataulua.
Kuva
- Petäjäveden kirkko: Saapumisreitiksi otin Harrin kehuman soratien Hirvimäen ja Koskenpään kautta. Kiva reitti Gessulle mutta Pannarin kanssa oli mentävä kieli keskellä suuta ja vauhti alle tavoitteen. Kirkon löytäminen ei ollut ongelma mutta ajokieltomerkki esti ajamasta kirkon luokse joten taas reippailtiin. Aikataulusta olin jäljessä noin puolituntia.
Kuva
Tähän päättyi sitten leppoisa mp-matkailu ja nyt piti alkaa katsomaan kelloa ja koettamaan ahterin kestoa kilometrin nielennässä.
- suunniteltu ABC Pulkkila vaihtui Tupokseen kun lämmintä riitti ja matka maittoi. Tosin lämpö on minulle myrkkyä ja alkoi väsyttämään keskellä päivää. Haukiputaan kohdalla oli poliisi ohjaamassa liikenteen pois E75 Haukiputaan keskustaan ja viikonlopun paluuliikenne ruuhkautti kylän raitin ja katsoin navista että matka viivästyi taas kymmenen minuuttia lisää.
- Aavasaksa: Onneksi Kemin ja Tornion kohdalla on muuttuvat nopeusrajoitukset ja nyt ne olivat 120km/h ja matka joutui. Yllättävästi ilma kylmeni Kemiin tultaessa 15 astetta ja +9 tuntui tosi kylmältä ajopuku+urheiluasu yhdistelmällä. Aavasaksa on helppo löytää ja näkymät huipulta ovat upeat. Lisäsin vaatetta lumikinoksen vierellä ja totesin että takamatkaa on n. 20 minuuttia
Kuva
- Alatornion kirkko: Tänne ajossa navi auttoi kun kohdepiste oli sattunut kohdilleen. Jäin aluksi parkkiin ensimäisen portin kohdalle mutta löydettyäni pääportin niin juosten takaisin ja kuva ja matkaan. Kirkko näytti komealta ilta-auringon valossa.
Kuva
- Kaustinen: Matkaa Torniosta Raumalle noin 700 km jonka päätin ajaa pienessä aikapulassa yhdellä pysähdyksellä. Koska olen vannonut välttäväni 8-tietä kaikin tavoin niin reitti kulki Oulaisten, Ylivieskan, Kauhavan kautta kohden Raumaa. Navi tykkää ettei tämä ole nopein mutta minä tykkään että tämä on hauskempi. Navin reittilaskenta sekosi kun en suostunut ajamaan sen ehdottamaa reittiä ja vaikka suostui lopulta laskemaan reitin haluamaani kautta niin ennuste saapumisajasta Vanhaan Raumaan oli mitä sattui ja laskeskelin yön tunteina kertoja ja jakolaskuja ajalla ja matkalla useampaan kertaan ehdinkö vaiko enkö ehdi ajoissa. Muuten matka sujui hyvin mutta lämpöliivi lakkasi toimimasta enkä halunnut pysähtyä sitä korjaamaan tai lisäämään vaatetta joten pikku vilun horkassa ei päässyt väsymys yllättämään.
- Sammallahdenmäki: Paikalle oli helppo löytää mutta mistä ottaa kuva. Opastetaulusta ennen kohdetta vaiko jostain kivikasasta. Otin molemmista eli kävin aamulenkin juoksemassa varsinaisella kohteella. Kuva
Olin muuten tehnyt itselleni tunnistelapun josta otin joka paikassa kuvan ja lisäsin siihen aina kelloajan ko. paikalla.
- Vanha Rauma: Saapuminen Raumalle tapahtuu oikeasta suunnasta ja Vanha Rauma löytyy helposti. Opasteiden mukaan puutaloidylliin ja kaiva oli edessä.
Kuva
Raumalle tullessa olin jo katsellut huoltoasemia sillä silmällä ja lähin asema oli ABC Talliketo. Aikaa oli vielä jäljellä parikymmentä minuuttia. Tälläkin oli pumpun kello väärässä ajassa ja sen ajan korjautin sisällä huoltamolla mutta koska aikaa oli jäljellä vielä muutama minuutti ajattelin ajaa seuraavalle asemalle ja ottaa sieltä toisen kuitin. Tähän kuittiin tulikin sitten aikaleima 4.8.2031 klo 15:47 eli aika paljon pitkäksi meni tämän ajon lopetus.

Yhteenvetona tämä oli mielestäni yksi parhaista RP-ajoreiteistä mitä olen ajanut. Hyvän teeman ympärille voi rakentaa vaikka kuinka monta toteutusta ja ajo vaatii suunnittelua ja ajo ei ole suinkaan valmiiksi tehty vaikka hyvin suunnittelisikin. Motoristinkin on hyvä muistaa että aivan kaikille tutustumisen arvoisille paikoille ei pääse moottoripyörällä sisään vaan kannattaa ottaa muutama askel, jotta löytää muutkin helmet kuin Shell simpukasta saatavat.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
JMJH66
Jaloteräskankku
Viestit: 1055
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 10:25
Paikkakunta: Rauma

Re: Vuosiajo 2012 palaute

Viesti Kirjoittaja JMJH66 »

Tässä sitten vinkkejä ajoa suorittaville:
Vanha Rauma; helppo löytää, mutta yöaikaan alueella ajo kielletty, tällöin ehkä kirkko helpoimmin luoksepäästävä kohde ja huoltamo myös aivan vieressä!

Sammallahdenmäki; opastettu kahdesta eri paikasta, alueen molemmista päistä, ehdottomasti kannattaa mennä sieltä Eurajoen puoleisesta, jossa kohteelle käynti selkeää, kävelyä lähimmille hautaröykkiöille tasaista kallionpäälistä n. 10 yhteensä edestakaisin.

Merenkurkun saaristo/Björköby; helppo löytää ja tornikin näkyy rantaan päästyä etelän suunnalta. 800m kävelyä suuntaansa tasaista hiekkatietä. Kahvio auki puolesta päivästä (tästä päivästä lähtien) ja kauppa pari kilsaa aiemmin hieman aamummasta lähtien (pihassa myös bensapumput). Lähin yöllä saatava kuitti 18 km ennen kohdetta (bensa-automaatti)

Aavasaksa; Helppo löytää itse vaaralle, mutta noita maailmanperintökohteen tunnuksia en nähnyt missään. Itse kuvasin tiilisen tornin (ja osan omasta päästä), joka oli niissä koordinaateissa, joka oli jossain Suomen perintökohteita kertovassa jutussa http://www.nba.fi/fi/File/1599/maailman ... -suomi.pdf. Parkkipaikalta matkaa tornin juurelle n. 40 askelmaa! Huoltoasema (kuitti) 5 km ennen vaaran huippua samaisessa risteyksessä, josta pitää poistua tieltä 21 (olettaen, että tullaan Tornionjoen vartta ylös/alas)

Alatornion kirkko: Navigaattorin avulla löytyi helposti, ei kannata lähteä etsimään vain olettaen sen löytyvän keskustasta, jotain hajua pitää olla etukäteen! Ehkä helpoin kohde dokumentoida. Pyörä kirkon portin eteen (iso parkkipaikka) ja se on siinä!

Petäjäveden vanha kirkko; Helppo löytää (keskustasta Porin suuntaan) opastettu parkkipaikka ennen kirkkoa, mutta tänne ei kannata ajaa, jos haluaa pyöränsä dokumentoida, vaan pitää kiertää kirkon taakse (ajo tosin kielletty, vaan ei pihaanajo ;) ) Huoltamo löytyy myös lähistöltä, jos kuitin tarvetta.

Oravivuori; naviin koordinaatit, mutta luotin kuitenkin opasteisiin enemmän. Hiekkatietä suuntaansa noin 8.5 km, joka Wingilläkin onnistui ajamaan 60-80km nopeudella. Itse kohteeseen meno parkkipaikalta olikin sitten rankkaa 1 km suuntaansa paikoin jyrkkääkin nousua. Sateen jäljiltä varmasti liukasta ja joka säällä varmasti hikistä (itsellä +2 °C), syksymmällä ajaessa ei saa jättää pimeään aikaan suoritettavaksi. Pysähdys n. 35 min. Tässä kohteessa tulee pakosta eniten "hukkakilometrejä".

Verla; Helppo löytää, mutta täälllä olin niin aikaisin, että kohde oli unten mailla, eli pyörä edulliseen kuvauskulmaan ja kuva pyörästä&kohteesta. Yölläkään ei mene kilometrejä hukkaan kuin n. 5 km

Extrakohteeni Porlammi; tänne opasteet ja navi olivat yksimielisiä, eli helppo löytää, tosin kannattaa silmäillä lopussa kylttiä metsikössä, kun tuo polun alkupää on heikosti esillä. Vuorelle kipuaminen rankkaa, mutta vain puolet tuosta Oravivuoresta. Sitten kun polku loppuu, niin kuvattava kohde on selkäsi takana oleva kyltti! Parkkipaikkaa ei ole lähettyvillä ja tie kapea, mutta onnistuu se pyörän jättö siihen polun alkuun "pientareelle". Tänne ei kannata tulla edes hämärän tullen; polku sen verran olematon (alastullessa menin hetken harhaan :oops: )

Suomenlinna jäi (ainakin toistaiseksi) käymättä!

Muita kommentteja
Ei missään nimessä ensimmäiseksi ajoksi, aikataulu on tiukka ja kulmapisteet pitää olla ihan selkäytimessä. Muutama kohde liian fyysinen/aikaa vievä. Tiestö toistaa kaikkia muita Suomessa ajamiani ajoja, ei pakoita uusille urille (paitsi Oravivuoren hiekkapikataipaleet). Hyvää oli Suomitietouden kasvaminen, vaikkei itse kohteisiin tällä kertaa ennättänytkään tutustua. Hyvää myös vuosittain vaihtuva ajo, josta lisäkipinää niille, jotka ovat jo kaikki eri ajonsa kokeneet (niitähän on muitakin, kuin nuo kolme täyden kympin perää eli ajajia, jotka eivät ulkomaille mene (kalusto/aika/kieli tai muu "rajoite"), ja ovat kaikki suomiajot suorittaneet). Ensi vuotta silmällä pitäen selvemmät ohjeet, mitä kohteessa tarkalleen pitää tehdä (esim. mitä tarkalleen kuvata). Positiivista myös, että reitistä saa rakennettua monenlaisia variaatioita ja näin voi olettaa, että ajosta riittää jutusteltavaa pitkään jatkossakin.
Tarkoitus ei ollut aloittaa kilpailua, montako kohdetta ehtii bongata, olin jo alunperin päättänyt yhdeksän kohdetta käydä matkan aikana, mutta tosin sen viimeisen piti tapahtua vasta lopetuskuitin jälkeen, mutta kaikki sujui niin hyvin, että lähdin kokeilemaan vielä yhtä... onnistuen! 10 kohdetta on kyllä mahdollista, jos kaikki menee nappiin ja järjestyksen valitsee oikein! Kukaties, jos vaikka vielä uudelleen...
JH
Honda GL 1500 Gold Wing, +77000 Ironbutt mailia
11/12kk-64/366pvm-31/31pv-39/53vko-SS1000-SS1600K-SS1000F-AR12-AR13-AR14-AR15-AR16-SS2000K-SS2000-SS2000F-SS3000-BB1500-BB2500K-BB1500F-BB1500G-BB2500KG-BB3000K-Winterbutt-Saukkion malja
Lasse
RST-ahteri
Viestit: 729
Liittynyt: 22 Elo 2010, 16:23
Kerho: IBA
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Vuosiajo 2012 palaute

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Voisin laittaa myös tähän palautteeseen jotain kun iski kirjoitusfiilis päälle. maukka68 voi laittaa sitten loput kun ahvenanmaan tuurneelta joskus kotiutuu.

Tosiaan maukka68:n kanssa tätä vuosiajon julkaisua odoteltiin jo hetken aikaa että mikähän se mahtaa olla ja millainen se mahtaa olla. Kun se sitten julkaistiin niin tämä ajohan on ehdottomasti ajettava.

Tässä jotain huomioita suunnittelusta ja itse ajosta.

- Ajon teema on erittäin mielenkiintoinen. Sana maailmanperintökohteet herätti pelkästään meikäläisessä sellaista mielenkiintoa tätähän ajoa pitää lähteä jos ei muuta niin kokeilemaan. Kesän "ykkösmatka" ehdottomasti, piti vaan toivoa josko saataisiin sovitettua maukka68:n kanssa aikataulut niin että pääsisin mukaan porukoihin koska tota navigaattoriakaan en edelleen omista.

- Pohjoisen lenkkiä suunniteltiin tai maukka68 suunnitteli heti aluksi mutta harrimopomiehen Suomenlinnan käynnin johdosta kuvioista tippui pois pohjoisen lenkki kun taas muutamaa päivää ennen ajoa päätettiinkin ajaa Alatornioon ja Aavasaksalle. Sitten vaan piti päättää kumpi tiputetaan pois Oravivuori vai Porlammi. Porlammi tippui pois koska meinattiin että jos sen etsimiseen haaskaantuu kallista aikaa yön pimeinä tunteina.

- Ajon vaativuudesta voisin olla hieman eri mieltä. Toki se on sitä ja haastava ajon suunnittelun suhteen varsinkin mutta hieno homma että tässä ei torpattu nk. ensikertalaista. Meillä kun oli mukana sellainen ja vielä nainen eli maukka68:n emäntä. Ajamatta olisi jäänyt maukka68:n emännän suhteen jos tätä mahdollisuutta ei olisi ollut. eli vaadittu se hyväksytty SS1000/SS1600K ajosuoritus pohjiksi. Ja mitä peileistä ja perässä tuli seurattua hänen ajoa niin hienosti pärjäsi, hymyissä suin hoiti kaikki ajamiset muutenkin. Taidettiin olla vielä ensimmäinen (kolmen)kimppa tämän vuosiajon suhteen. Vaativuudesta vielä sen verran että en varmasti olisi lähtenyt ajamaan vuosiajoa yksin saatika sitten luottanut omiin kulmapisteisiin.

Ajosta ja mistäs niitä nk.pummeja meinasi tulla ja missä meillä olisi ollut vielä kiristämisen varaa.

- Ajankohtahan oli viime viikonloppu eli 2-3.6.2012. Sääennuste lupasi jo hyvissä ajoin sadetta ja tuulta lähes koko matkaksi, Vaasan seutua, pohjoista(Tornio), Jyväskylän seutua ja Kouvolan seutua luukuunottamatta. Päätettiin kumminkin lähteä matkaan koska ajankohta muuten oli mitä mainion eli samana viikonloppuna oli koulujen päättäjäisviikonloppu ja arveltiin sen vaikuttavan liikenteeseen sen verran että ainakin suuremmilta liikenneruuhkilta vältyttäisiin ja muutenkin ko. viikonloppu sopi hyvin jokaisen kuvioihin.

- Muistan hyvin kun maukka68:n emäntä totesi meikäläiselle Turussa ABC Koulukadulla josta aloitettiin "lähestyminen" Raumalle että kun hän heräsi kolmen jälkeen aamuyöllä ja vettä tuli kuin saavista että onko tässä enää mitään järkeä, nooh päätettiin edelleen pysyä suunnitelmissa vaikka kuinka satoi ja ennustettu huonoa keliä meidän ajolle. Varsinainen reitti Rauma-Lappi-Svedjehamn-Ala-Tornio-Aavasaksa-Petäjävesi-Oravivuori-Verla-Kouvola.

- Vanha Rauma ja Sammallahdenmäki löytyi heittämällä koska maukka68 ja emäntä oli käynyt katsastamassa kuvauskohteet etukäteen.

- Vaasan ABC Kiitokaari oli vähän turha pysähdys. Vähän pohjoisemmaksi olisi voinut hyvin jättää tankkauksen.

- Svedjehamn löytyi myös heittämällä mutta sieltä oltaisiin voitu puristaa aikaa pois. Jäätiin turhaan ihailemaan näköalatorniin maisemia ja moreeneja, kuvattiin vielä Martti Ahtisaaren "muistokivi" rannassa jossa aikaa kului muutama minuutti ylimääräistä ja kulmapisteessä Tarmon kaupalla syötiin kaikessa rauhassa viineri ja suffelit. Siitä olisi ehdottomasti pitänyt jatkaa ajamista suffelit huulessa heti kuittien saamisen jälkeen.

- Alatornion kirkko. Viereiselle Nesteen asemalle pysähdyttiin tankille ja kuitille koska ei oltu täysin varmoja maukka68:n emännän lähes pakasta revityn Hondan kulutuksesta. Virhe, bensa olisi riittänyt Aavasaksalle + Nesteen kassa oli talviajassa jonka johdosta kolmen käsikuitin kirjoittamiseen meni kassalta oma aikansa. Pieni huomion sana myös risteykseen kun tullaan kirkolta ja käännytään vasemmalle Tornion Nesteen suuntaan, Varadero otti etupäästään pienen niiauksen kun sillalta tuli auto hätäseen eteen risteykseen. Silta pienen mäen päällä ja kirkon risteys heti siinä nyppylän alla.

- Aavasaksa. Maisemien ihailuun, tuulen kuunteluun ja eväiden syömiseen meni taas kallista aikaa. Olisi vaan pitänyt ottaa pakolliset kuvat, lasketella alas Aavasaksan tankille ja heittää siinä pikaiseen jotain suolapähkinää huuleen.

- Pulkkilan ABC. Automaatti talviajassa jonka todisteluun meni oma aikansa, myös keli meni sen verran viileäksi että piti kaivaa villasukat jalkaan ja vielä yksi kerros vaatetta muutaman muun kerroksen päälle. Pulkkilassa juotiin muuten reitin ainoat kahvit ja nekin oli mallia pystykaffet.

- Pulkkila - Jyväskylä legi. Meinasi huumori loppua omassa mielessä, legi tuntui todella pitkältä eikä Jyväskylä meinannut tulla vastaan ei sitten millään. Tässä tuli meikäläiselle mieleen "että onko tässä enää mitään järkeä". Nyt jälkeenpäin muistellessa ja ajo ajettuna, on siinä.

- Petäjävesi. Reitin pimein aika, klo. yksi yöllä. Kuvaamisen suhteen iso haaste.

- Oravivuori. Näin jälkeenpäin tuli mieleen oisko se Porlammi ollut helpommin saavutettavissa. Sateen jäljiltä Oravivuorelle menevä hiekkatie oli kohtuullisen liukas ja varsinkin pelkästään asfaltille tarkoitetuille renkaille. 1km kipuaminen Oravivuorelle sateen jäljiltä erittäin haastava, alaspäin tulemisesta nyt puhumattakaan. Jos Oravivuori osuu yön pimeisiin tunteihin tai loppukesään/alkusyksyyn niin syytä olla mukana taskulamppu, siitä taskulampusta oli hyötyä jo nyt. Kengät on myös syytä olla sellaiset millä on hyvä "tetsata" 1km ylös ja 1km alas. Jos ei pidä hyttysistä niin offia mukaan. Kuvaamisen suhteen iso haaste yön pimeinä tunteina. Oravivuorelle kannattaa myös laskea ne hukkakilometrit, ne meinasi tehdä itselle tepposet. Ihmettelin kun Verla ei tullut vastaan sitten milllään ja sitten kun tuli niin tehdasmiljöön ihailuun ei todellakaan ollut enää aikaa.

- Summa summarum. Tiukka taukokuri merkkaa tässä ajossa erittäin paljon niin kuin muutama on jo todennutkin saman asian, ajon suunnitelun lisäksi. Me ei pysähdelty legien välillä missään mutta silti jäi parannettavaa. Oman osansa toi myös viime viikonlopun sää, ajofiilistä varmasti laski lähes jatkuva sade ja lauantain loppuillan kylmyyys. Kuivaahan oli ainaostaan Närpiö -Hiekkasärkät välillä, Aavasaksalla, Jyväskylässä, Petäjävedellä, Oravivuorella, Verlassa, Kouvolassa, Porvoon väylällä. Jokaisellla muulla legillä satoi, kaatamalla tuli vielä kotimatkalla Kehä 3 - Naantali(Turku) välillä.

Jos pitäisi sama ajo ajaa uudestaan niin ajaisin sen tiukemmalla taukokurilla, Vaasan tankkauksen siirtäisin pohjoisemmaksi, Tornion Nesteen jättäisin pois, kävisin selvittämässä Porlammin tolpan etukäteen ja vaihtaisin Oravivuoren Porlammiin. Niin ja lähtisin ajamaan vuosiajon nyt enkä heinäkuun lomaruuhkiin. Meidän ajossa liikennettä ei ollut kuin nimeksi joka oli myös yksi ratkaisevista tekijöistä ajon onnistumisen suhteen.

Lopuksi vielä kiitos erittäin mielenkiitoisesta ajon teemasta, maukka68:lle reitin suunnittelusta, ajoseurasta, koko ajon ja varsinkin aivan viime hetken navigoinnista ja että pääsin mukaan porukoihin, maukka68:n emännälle ajoseurasta, harrimopomiehelle ja palstalaisille hyvistä vinkeistä.
Pohjois-Thaimaata moottoripyörillä,
FACEBOOK ryhmä:
--> Pohjois-Thaimaan ajajat
Lasse
RST-ahteri
Viestit: 729
Liittynyt: 22 Elo 2010, 16:23
Kerho: IBA
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Vuosiajo 2012 palaute

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Nyt on kyllä pakko laittaa palautteeseen ja kiittää ajotarkastajia ja ajokordinaattoria todella huippunopeasta vuosiajon 2012 ajotarkastuksesta. Yllätykseksi huomasin etusivulta että ajo on jo tarkastettu ja päivitetty sivuille. Vastahan se ajettiin. :o

On se komia, SS1000 AR12 8-)

"Koskela Lasse SS1000 AR12 (1,017 ml, 1,636 km) 02.06.2012"
Pohjois-Thaimaata moottoripyörillä,
FACEBOOK ryhmä:
--> Pohjois-Thaimaan ajajat
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: Vuosiajo 2012 palaute

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Tässä on vähän tuurilla osuutta asiassa.
Kun ajo menee ajotarkastajalle Loimaalla, niin kierto koordinaattorilta tarkastajalle ja takaisin
voi olla huomattavasti nopeampaa kuin kauempana oleville tarkastajille.

Onnea vaan kakkosryhmälle hyväksytystä AR12 ajosta.
Tai on niitä ajoja kaiketi ajettu jo toukokuun puolella useampia, mutta ei ole vielä hyväksytty.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Leppis
Kermaperse
Viestit: 23
Liittynyt: 21 Marras 2011, 12:32
Kerho: Mc Rumakuru

Re: Vuosiajo 2012 palaute

Viesti Kirjoittaja Leppis »

Moro.
Mietin vaan että miten suhtaudutaan siihen, jos käyn ensin suomenlinnassa ja sitten vasta tankilla.
Mistä alkaa ajoaika. Vai onko jo näin tehty :?:
leppis
JMJH66
Jaloteräskankku
Viestit: 1055
Liittynyt: 18 Huhti 2009, 10:25
Paikkakunta: Rauma

Re: Vuosiajo 2012 palaute

Viesti Kirjoittaja JMJH66 »

Leppis kirjoitti:Moro.
Mietin vaan että miten suhtaudutaan siihen, jos käyn ensin suomenlinnassa ja sitten vasta tankilla.
Mistä alkaa ajoaika. Vai onko jo näin tehty :?:
leppis
Ajo alkaa ensimmäisestä polttoainekuitista ja päättyy viimeiseen polttoainekuittiin, kaikki kohdekäynnit tehdään näiden kuittien välisenä aikana! Sama pätee SS1000 Finland sekä muihin samankaltaisiin ajoihin!
JH
Honda GL 1500 Gold Wing, +77000 Ironbutt mailia
11/12kk-64/366pvm-31/31pv-39/53vko-SS1000-SS1600K-SS1000F-AR12-AR13-AR14-AR15-AR16-SS2000K-SS2000-SS2000F-SS3000-BB1500-BB2500K-BB1500F-BB1500G-BB2500KG-BB3000K-Winterbutt-Saukkion malja
Vastaa Viestiin