Huoltotoimia
Lähetetty: 02 Elo 2012, 23:21
Kestotesti pyörälle tehdään säännöllistä huoltoa sekä kerhon jäsenten, että merkkiliikkeiden ammattilaisten toimesta. Tänään tehtiin huolto- ja varustelutoimia Vantaan varikolla Ippumanin johdolla Zoltanin ja PJ:n avustaessa. Huollossa pyörä tarkastetaan ja renkaat mitataan, sekä mahdolliset vauriot tarkastetaan ja mahdollisuuksien mukaan korjataan.
Ensin pyörä pestiin ja tarkastettiin ja todettiin että penkin sauma oli hiukan antanut periksi etureunasta, sitä ei pystytty, osattu korjata. Lisäksi takalaukun kiinnikkeestä oli murtunut palanen pois. Kova käyttö vaatii veronsa. Jatkuvaa pientä puuhaa aiheuttavat katteista irtoavat kiinnikkeet, mutterit on helppo uusia mutta murtuvat muovikorvakkeet tuottavat ongelmia.
Eturengas meni vaihtoon n. 11 000km ajon jälkeen, keskellä oli vielä 2mm uraa mutta sivulta rengas oli kulunut sakkokuntoon. Renkaan paine oli laskenut aika alas 2.4 baariin.
Rengas oli kuitenkin kulunut tasaisemmin kuin edellinen rengas ja ilmeisesti etuiskareiden korjaus on parantanut tilannetta.
Takarenkaassa oli pintaa jäljellä, joten se jätettiin alle ja menee vaihtoon Petrin ajon jälkeen ensi viikolla.
Samalla todettiin että ennen Ismon ajoa huollettu venttiilikopan tiiviste oli pitänyt öljyt sisällä koneessa eikä sille tarvinnut vaihtaa hankittua tiivistettä.
Jarruissa esiintynyttä "nypytystä" koetettiin poistaa siirtämällä ehjät jarrulevyn aluslevyt kokonaan toiselle jarrulevylle ja toinen on nyt kiinnitetty ilman aluslevyjä. Ajatus oli saada levyt suoraan ja ainakin pikaisen koeajon jälkeen tilanne parani tuntuvasti. Samalla tutkittiin jarrusylinterit ja ne tuntuivat liikkuvan mutta vasemman puolen toinen mäntä oli aika jäykkä.
Pyörän varustelua jatkettiin asentamalla sopivasti matkahuollon tuoma MRA Vario pleksi.
Toinen asennus oli uuden Spotin asentaminen takalaukkuun.
Seuraava huolto on edessä ensiviikolla, ohjelmassa on ainakin takarenkaan ja öljyn vaihto, myös uusi etuvalon umpio on tilattu, mutta sen saapumisesta ajoissa ei ole varmuutta. Lisäksi lämpökahvat on hankittu ja niiden asentaminen on työlistalla.
Ensin pyörä pestiin ja tarkastettiin ja todettiin että penkin sauma oli hiukan antanut periksi etureunasta, sitä ei pystytty, osattu korjata. Lisäksi takalaukun kiinnikkeestä oli murtunut palanen pois. Kova käyttö vaatii veronsa. Jatkuvaa pientä puuhaa aiheuttavat katteista irtoavat kiinnikkeet, mutterit on helppo uusia mutta murtuvat muovikorvakkeet tuottavat ongelmia.
Eturengas meni vaihtoon n. 11 000km ajon jälkeen, keskellä oli vielä 2mm uraa mutta sivulta rengas oli kulunut sakkokuntoon. Renkaan paine oli laskenut aika alas 2.4 baariin.
Rengas oli kuitenkin kulunut tasaisemmin kuin edellinen rengas ja ilmeisesti etuiskareiden korjaus on parantanut tilannetta.
Takarenkaassa oli pintaa jäljellä, joten se jätettiin alle ja menee vaihtoon Petrin ajon jälkeen ensi viikolla.
Samalla todettiin että ennen Ismon ajoa huollettu venttiilikopan tiiviste oli pitänyt öljyt sisällä koneessa eikä sille tarvinnut vaihtaa hankittua tiivistettä.
Jarruissa esiintynyttä "nypytystä" koetettiin poistaa siirtämällä ehjät jarrulevyn aluslevyt kokonaan toiselle jarrulevylle ja toinen on nyt kiinnitetty ilman aluslevyjä. Ajatus oli saada levyt suoraan ja ainakin pikaisen koeajon jälkeen tilanne parani tuntuvasti. Samalla tutkittiin jarrusylinterit ja ne tuntuivat liikkuvan mutta vasemman puolen toinen mäntä oli aika jäykkä.
Pyörän varustelua jatkettiin asentamalla sopivasti matkahuollon tuoma MRA Vario pleksi.
Toinen asennus oli uuden Spotin asentaminen takalaukkuun.
Seuraava huolto on edessä ensiviikolla, ohjelmassa on ainakin takarenkaan ja öljyn vaihto, myös uusi etuvalon umpio on tilattu, mutta sen saapumisesta ajoissa ei ole varmuutta. Lisäksi lämpökahvat on hankittu ja niiden asentaminen on työlistalla.