Re: Tsingis-Kaanin jalanjäljillä, osa II
Lähetetty: 10 Kesä 2018, 16:59
Moi!
La 9.6.2018
Ajovuorokausi: 25
Nizneudinsk-Kansk-Krasnojarsk-Kozulka 648 km.
Krasnojarskin Aluepiiri.
Yhteensä 9887 km.
Alkuun kyliä kylien perään, kunnes siirryttiin jälleen Siperian korpeen. Kanskissa ei ole kiertotietä ja näin ollen jouduimme jyräämäään koko kaupungin lävitse. Välillä vesisadetta, välillä auringon paistetta. Rekkoja runsaansi liikenteessä. Ensin meinattiin jäädä Krasnojarskiin yöksi, mutta kun sillä hetkellä keli oli niin hieno niin päätettiin ajaa viellä tunnin verran kohden länttä. Kellojakin siirrettiin tunnilla taakse päin, joten aikaero Suomeen on +4 tuntia. Päivän aikana siirryttiin Irkutskin Oblastista Krasnojarskin Alupiirin puolelle. Krasnojarskin ohitse kulkee kunnon ohitustie. Tietöitä oli matkan varrella yllättävänkin paljon. Lämpötilat haarukassa + 12 C- + 27 C.
Tunnin vielä ajeltuamme saavuimme Kozulka nimisen kyläpahasen laitamilla sijaitsevaan gostinitsaan, joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt. Ei minkäänlaista nettiyhteyttä hyvä kun puhelimessa oli edes yksi tolppa, suihku ja vesssa käytävällä, televisio ei toimi ja kaiken kukkaruksi huoneessa oli aivan liian lämmintä, mutta alakerrasta sai ruokaa ja pyörille oli kunnollinen parkkipaikka. Hintaa huoneella 1600 RUB (22,06 €). Päätökseen jäädä vaikutti vahvasti seuraava tapahtuma:
Tullessamme pihalle Katsoin että mitä hittoa pyörästä roikkuu. Takajarrupalojen sisempi pala roikkui takaosastaan ja tarkempi tutkinta osoitti että jarrusatulan alumiininen runko oli murtunut poikki takaimmaisen torx-pulttin reiän kohdalta. Elikäs mittarilukemalla 361 729 km tämän kyseisen alumiiniosan ns. tunnit tulivat täyteen ja tapahtui ns. metallin väsymismurtuma.
Mitäs nyt ? Ei yhteyttä nettiin, mutta sen verran saatiin puhelimella selviteltyä että 700 kilometrin päässä Novosibirskissä olisi oikea BMW-moottoripyörä sekä autoliike, joka olisi sunnuntaisinkin auki, ja vieläpä peräti klo 21.00 asti. Teimme ns. Pielaveteläisen ja fiksasimme jarrusatulan paikoilleen kolminkertaisella rautalankasidonnalla. Menemättä sen tarkempiin teknisiin yksityiskohtiin yritin hahmottaa mitä oli tapahtunut ja mitä tapahtuisi kun jarruttaa ja päädyin päätelmään että jarrusatula pyrkiin ainakin kovemmissa jarrutuksissa nousemaan aavistuksen ylös ja eteen, jolloin rautalankakiinnityksen tulisi estää tämä liike. Eli rautalanka viritys ja yksi kiinnityspultti yhdessä saattavat toimia toivotulla tavalla. Tai sitten ei...se jää huomenna nähtäväksi. Ainakin "turhaa" jarruttelua voisi yrittää välttää
PS. Tuo ajovuorokausi määritelmä olisi kai pitännyt laittaa muotoon matkavuorokausi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Krasnojarskin_aluepiiri
http://www.tut.fi/vmv/2005/vmv_2_1_3.php
-Harri.mopomies-
La 9.6.2018
Ajovuorokausi: 25
Nizneudinsk-Kansk-Krasnojarsk-Kozulka 648 km.
Krasnojarskin Aluepiiri.
Yhteensä 9887 km.
Alkuun kyliä kylien perään, kunnes siirryttiin jälleen Siperian korpeen. Kanskissa ei ole kiertotietä ja näin ollen jouduimme jyräämäään koko kaupungin lävitse. Välillä vesisadetta, välillä auringon paistetta. Rekkoja runsaansi liikenteessä. Ensin meinattiin jäädä Krasnojarskiin yöksi, mutta kun sillä hetkellä keli oli niin hieno niin päätettiin ajaa viellä tunnin verran kohden länttä. Kellojakin siirrettiin tunnilla taakse päin, joten aikaero Suomeen on +4 tuntia. Päivän aikana siirryttiin Irkutskin Oblastista Krasnojarskin Alupiirin puolelle. Krasnojarskin ohitse kulkee kunnon ohitustie. Tietöitä oli matkan varrella yllättävänkin paljon. Lämpötilat haarukassa + 12 C- + 27 C.
Tunnin vielä ajeltuamme saavuimme Kozulka nimisen kyläpahasen laitamilla sijaitsevaan gostinitsaan, joka oli jo parhaat päivänsä nähnyt. Ei minkäänlaista nettiyhteyttä hyvä kun puhelimessa oli edes yksi tolppa, suihku ja vesssa käytävällä, televisio ei toimi ja kaiken kukkaruksi huoneessa oli aivan liian lämmintä, mutta alakerrasta sai ruokaa ja pyörille oli kunnollinen parkkipaikka. Hintaa huoneella 1600 RUB (22,06 €). Päätökseen jäädä vaikutti vahvasti seuraava tapahtuma:
Tullessamme pihalle Katsoin että mitä hittoa pyörästä roikkuu. Takajarrupalojen sisempi pala roikkui takaosastaan ja tarkempi tutkinta osoitti että jarrusatulan alumiininen runko oli murtunut poikki takaimmaisen torx-pulttin reiän kohdalta. Elikäs mittarilukemalla 361 729 km tämän kyseisen alumiiniosan ns. tunnit tulivat täyteen ja tapahtui ns. metallin väsymismurtuma.
Mitäs nyt ? Ei yhteyttä nettiin, mutta sen verran saatiin puhelimella selviteltyä että 700 kilometrin päässä Novosibirskissä olisi oikea BMW-moottoripyörä sekä autoliike, joka olisi sunnuntaisinkin auki, ja vieläpä peräti klo 21.00 asti. Teimme ns. Pielaveteläisen ja fiksasimme jarrusatulan paikoilleen kolminkertaisella rautalankasidonnalla. Menemättä sen tarkempiin teknisiin yksityiskohtiin yritin hahmottaa mitä oli tapahtunut ja mitä tapahtuisi kun jarruttaa ja päädyin päätelmään että jarrusatula pyrkiin ainakin kovemmissa jarrutuksissa nousemaan aavistuksen ylös ja eteen, jolloin rautalankakiinnityksen tulisi estää tämä liike. Eli rautalanka viritys ja yksi kiinnityspultti yhdessä saattavat toimia toivotulla tavalla. Tai sitten ei...se jää huomenna nähtäväksi. Ainakin "turhaa" jarruttelua voisi yrittää välttää
PS. Tuo ajovuorokausi määritelmä olisi kai pitännyt laittaa muotoon matkavuorokausi
https://fi.wikipedia.org/wiki/Krasnojarskin_aluepiiri
http://www.tut.fi/vmv/2005/vmv_2_1_3.php
-Harri.mopomies-