Moi!
Helsingin mopomessut ovat varmaankin "kuumimmillaan" (La), mutta jäävät siis tällä kertaa minulta väliin, joten täyteohjelmaksi maisemien katselua Andalusiassa tai tällä kertaa peräti Afrikan puolella. Kun tästä tuli vain päivän reissu, niin menkööt matkakertomuksien sijaan ajomaisemien katseluosioon. Tosiaankin ensin meinasin suunnata vuoriston suuntaan, mutta kun Transmediterranilta oli tullut "mykistävä" tarjous eli ns. päiväreissut Marokon puolelle puoleen hintaan, niin ei muuta kuin tuumasta toimeen. Normaalisti kuljettaja ja yli 500 cc mopo kustantaa seuraavasti eri reiteillä:
Algeciras-Tanger Med 39,00 €, Algeciras-Ceuta 59,00 € sekä Malaga-Melilla 78,90 €. Liput kannattaa varata etukäteen netistä, tai ostaa Satamasta, jossa kaikilla sieltä toimivilla varustamoilla on oma tiski. En tällä kertaa ostanut etukäteen, sillä kova tuuli arvelutti, joten päätin ajaa Algecirakseen ja tehdä vasta siellä lopullisen päätöksen lähdenkö käymään Afrikan puolella.
https://www.trasmediterranea.es/es/rutas
Ensin Marbellaan maksutonta A-7 (N-340) tietä ja sitten "ylös" maksulliselle AP-7 tielle ja siitä sitten Algecirakseen. Fuengirolasta käsin kätevintä on ajaa ensin ilmaista ns. rantatietä Marbellaan asti ja sitten vasta siirtyä moottoritielle. Ajallisesti tässä ei ole suurtakaan eroa, mutta säästää päivästä riippuen 4,20-4,90 € per suunta.
Tuuli oli kyllä melkoista ja saavuttaessa Satama-alueelle liikenneympyröissä oli heiluttamassa lukuisia "Fiksereitä/rajasähläreitä". Eli homma toimii siten että he näyttävät/kysyvät ? eleillään että onko sinulla lippua ? Jos pysähdyt niin kaveri lähtee opastamaan sinua pääkadun toisella puolella sijaitseville lipputoimistoille. Siellä sijaitsevat rivissä lukuisten eri toimijoiden "Arabiankieliset" myyntipalvelut kaikille eri varustamoille. Liput ovat kyllä ihan aitoja, ei siinä mitään mutta hinnat ovat huomattavasti kalliimpia kuin Satamatoimistosta ostettaessa. Lisäksi "sählärille" pitäisi maksaa sopiva korvaus "palveluista" ja 5 € tuntuu juurikin olevan sellainen sopiva tasaraha näille herrasmiehille. Älä siis pysähdy heidän kohdallaan. Tämä porukka yrittää pysäytellä ajoneuvoja kohtuullisen agressiivisella tyylillä. Samaan kategoriaan kuuluu pysäköintipaikoille viittelöijät. Älä aja niihin parkkeihin, vaan käytä virallista pysäköintialuetta ja ota tarvittaessa maksulipuke automaatista. Se ei paljoa maksa.
Älä jätä pyörän päälle MITÄÄN ns. varastusherkkää materiaalia, mikäli pyörä jää hetkeksikään yksikseen. Em.yleisohje on validi kaikkialla entisissä Ranskan siirtomaissa Afrikan mantereella. Toisinaan mopoparkit ovat myöskin ilmaisia. Ole näiden "oppaiden/fiksareiden/sähläreiden kanssa jämäkkä, mutta kohteliaan ystävällinen ja toisinaan on oikeinkin suotavaa ettei ymmärrä juuri mitään kieltä, sillä Satamatoimistojen tiskilläkin alkaa huutelu tiskiltä toiselle ja koska liivissäni lukee IBA Finland, niin tarjouksia tuli myöskin ihan hyvällä suomenkielelläkin.
Opasteissa laiturialueille lukee joko Tanger tai Ceuta ja vaikka olisitkin menossa Tanger Mediin, niin seuraa Tangerin opasteita. Algeciras-Tanger Med reitti (1 h 30 min, perinteinen laiva) on silloin erityisen hyvä kun jatkat matkaa muualle Marokkoon tai esim. kauemmaksi etelään. Tarifa-Tanger reitillä päädyt melkoisiin ruuhkiin keskelle kaupunkia, samoin maaraja Ceutasta Markon puolelle on tukkoinen. Tanger Med on iso Satama joka on rakennettu "keskelle ei mitään". Itse asiassa siitä valmistuu lopun perin Afrikan suurin satama!
https://en.wikipedia.org/wiki/Tanger-Med
Kovasta tuulesta johtuen laivojen aikataulut olivat ihan sekaisin, joten lopulta laivani lähti vaatimattomat kaksi tuntia myöhässä. Rannikonsuojan päätyttyä Gibraltarin salmen aallokko oli voimallista ja porukka alkoi voimaan laivalla pahoin. Siirryin itsekin kannnelle happea haukkaamaan. No, Marokon edustalla käännyimme keula vastatuuleen odottamaan ulos lähtevää laivaa ja sen, sekä kaikkien kiinnityshässäköiden päättymisen jälkeen totesin että olemme sellaiset kolme tuntia myöhässä. Mutta hei, Afrikkaan ja Marokkoon on saavuttu:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Afrikka
https://fi.wikipedia.org/wiki/Marokko
Ensin Satamapoliisi katsoi passini ja antoi jonkun valkoisen A4-paperin mukaani. Sitten ajettiin noin kilometrin matka varsinaiselle tulliasemalle, jossa kului noin tunti. Jo laivassa jaettiiin maahantulo- ja poistumiskortit täytettäväksi. Iloinen yllätys oli että kortteihin oli arabian- ja ranskan- lisäksi lisätty engalnnin- sekä espanjankielet. Pyörän laukkuihin ei katsottu. Melko riemunkirjavaa porukkaa rajatarkastupisteellä ja kun vihdoinkin pääsin liikkeelle, niin pimeys olikin laskeutunut.
Ajolenkki jonka oli suunnitellut Marokon puolelle jäisi tällä kertaa toteutumatta. Vasempaan N16-tietä kohden Tetouania. Tiellä on kaksi kaistaa suuntaansa ja se on erittäin mutkikas ja mäkinen. Katuvalaistuskin päättyy heti kohta Sataman jälkeen. Pimeys on todellista. Tiellä liikkuu välillä ihmisiä ilman mitään valoja tai heijastavia vaatteita joten tarkkana on oltava. Kaksi poliisien pysäytyspistettä vastakkaisella puolella tietä. Hieman ennen N13- ja N16-teiden risteystä on huoltoasemat molemmilla puolin tietä. Tankki täyteen 98-oktaanista, jonka päivän litrahinta oli kohtuulliset 99 eurosenttiä (10,80 Marokon Dirhamia). Tankki täyteen (31,48 l) yhteensä 340 Dirhamia (MAD), eli 31,15 €. Bensan hinta on suurinpiirtein sama Ceutan (E) puolella, joten rajanyli ei lienee bensarallia. Ennen tankkausta on syytä tarkistaa kelpaako luottokortti, mikäli aikoo sillä maksaa. Kaverilla oli meinaan ulkona maksupääte mukanaan, muttei esim. Visa-tarroja näkynyt missään. Yleinen käytäntö on että he tankkaavat (Palvelu), mutta ilmaisin kohteliaasti tankkaavani itse.
Tankkauksen jälkeen N13-tietä vasempaa kohden Ceutan kaupunkia. On hyvä tietää että se kirjoitetaan opasteissa ranskaksi: Sebta. Saavuin tutulle raja-asemalle, sillä olihan ajannut tästä sellaiset 12-vuotta aikaisemmin molempiin suuntiin...Eipä ollut hässäkät muuttuneet sitten viime näkemän. Rajasählärit syöksyivät "sutena" lappuineen, mutta minullapa olikin oma kuponki jo valmiina. No, mitä vielä, kun vuoroni saapui ns. nakkikioski jonossa niin nuorehko poliisi toteaa että laivalla jaettu keltainen maastapoistumiskortti on väärän värinen, tulisi olla valkoinen. Claro!
Sähläri on haistanut tilaisuutensa tulleen ja hänellä sattuisi kuin "ihmeen kaupalla" olemaan juurikin sellainen vaadittava lomake, tietysti kohtuullista 5,00 € palkkiota vastaan ja samaan rahaan sisältyisi apuja myöskin täyttöpuuhiin. Ei kiitos, vaan jätin mopon ns, nakkikioskin sivuun siten että muut pääsevät ohitse ja kävelin 200 metriä takaisin päin hakemaan kyseisen lomakkeen oikeasta kopista. No, lomakehan oli kyllä oikean värinen mutta vain arabian- ja ranskankielinen mutta eihän se minua haitannut kun minulla oli jo olemassa "oikeat vastaukset" myöskin ranskaksi. Toki tässä lomakkeessa kysytyt asiat olivat samoja kuin siinä keltaisessakin, mutta hieman eri järjestyksessä ja tässä oli tullin logon sijaan poliisien logo. Sähläri totesi hävineen pelin ja ei muuta kuin seuraavaa "opastettavaa" metsästämään...täälläkään ei pyöränlaukkuihin ei katsottu.
Espanjan puolella, Hola!, Buenas! ja passin vilkaisu, yhteensä sellaiset 30 sekuntia ja EU:n maaperällä jälleen...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ceuta
Olin ajaessani miettinyt vaihtoehtoja. Jäisinkö yöksi Ceutaan ja jatkaisin sunnuntaina ajamista ja palaisin joskus illalla Andalusiaan, vai menisinkö syömään ja ajelisin hetken kaupungilla, sillä viimeinen laivavuoro (Katamaraani) lähtisi kahden tunnin kuluttua klo 22.30. Matkaan ei kuluisi kuin tunti ja siitä sitten 115 kilometriä Fuengirolaan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa tulisi laivalipulle lisää hintaa sekä lisäksi hotellin kustannukset, joten päätin ajaa Fugeen.
Laivamatka sujui hyvin. Porukkaa oli vähän. Algeciraksen Satamassa oli Guardia Civil vastassa ja kaksi isoa äijää pienen luppakorvan kanssa. Koira pyöri häntä heiluen ajoneuvojemme ympärillä. Tarkastukseen meni ehkä sellaiset viisi minuuttia ja sitten samaa reittiä takaisin Fuengirolaan sellaiset tunti ja viisitoista minuuttia. Sauna lämpiämään ja hieman ennen kahta yöllä istuinkin jo lauteilla
Että tälläinen Marokon reissu tällä kertaa. No, olinhan aikaisemminkin käynnyt Marokossa ja Ceutassa ja tulipahan nyt vilkaistua järjestelyt tuolla Tanger Medinkin päässä. Koska Melilla on vielä käymättä, niin mahdollinen pidempi reissu kulkenee sitä kautta. Että sellaista ajomaisemienkatselua lauantain kuluksi...
-Harri.mopomies-