Gold Espanjan yössä
Lähetetty: 11 Helmi 2019, 16:35
Moi!
Viikon oli mopo parkissa ja sitten jälleen ajohalut olivat sitä luokkaa, että ei muuta kuin tienpäälle. Lauantai aamuna (Edit: Siis, edellispäivänä ei eilen) maistui uni niin hyvältä ettei lähdöstä tullut mitään. Uusi yritys oli menestyksekkäästi sitten eilen aamulla (Su). Joten matkatarinoiden vaihteeksi allekirjoittaneelta jorinaa ajosuorituksesta, ja silläkin rintamalla muuta kuin talvi- tai vuosiajo juttua (Kai niitä jotain muitakin on ollut...).
Startti klo 03.57 lähihuoltoasemalta (Avoinna 24 h), jonne matkaa huimat 900 metriä. Pimeää ja kohtuu viileätä, eli noin +8 C ja sisämaassa on luvassa sellaisia +2 C lukemia. Tavallisen SS1600K/SS1000 ajosuorituksen ajaminen onnistuu mukavasti tavallisillakin hieman hiljaisemmilla maanteillä, tai sitten maksuttomia (Autovia = A) moottoriteitä pitkin, mutta Gold-ajosuorituksissa kannattaa pysytellä mahdollisimman paljon maksullisilla (Autopista = AP) moottoriteillä, koska siellä nopeusrajoitus on lähes kokoajan 120 km/h. Tunneleissa, joillakin hyvin jyrkkä kaarteisilla osuuksilla sekä isojen kaupunkien ohituksissa (Laajat liittymät) on hetkittäin 100 tai 80 km/h rajoituksia, mutta pääasiassa koko ajan 120 km/h. Maksuttomilla moottoriteillä on enemmän 100 km/h osuuksia ja juurikin tuosta maksuttomuudesta johtuen paljon enemmän liikennettä. Varsinkin viikonloppuisin tietyillä osuuksilla on ns. sunnuntaiajelijoita. Ei siis optimi tilanne Gold-ajosuoritusta ajatellen. Reitiksi oli valikoitunut Rannan kautta (Almeria) Denian mutkaan ja siitä edelleen Barcelonan ohitse Ranskan Le Boulouhon kääntymään ja samaa reittiä takaisin. Eli A7 ja AP-7 teitä mennään. Ranskassa A9-tietä viisi kilometriä, meno-paluu.
https://www.google.com/maps/dir/36.5641 ... 5d!1m0!3e0
Mennessä kolme tuntia ja palatessa seitsemän tuntia pimeyttä. Ajo on paljon raskaampaa pimeällä, varsinkin kun se jatkuu tunnista toiseen. Tiemaksuja meni sellaiset 75 € per sivu, eli yhteensä 150 €. Ei todellakaan mitään halpaa ja ymmärrän hyvin paikallisia miksi pääsääntöisesti ajetaan vain maksuttomia teitä pitkin. Toisaalta maksaa ne Gold-ajosuorituksessa Tanskansillatkin (kaksi siltaa, meno-paluu) sellaiset 100 € . Lisäksi vielä laivaliput päälle. Täällä on polttoaine (98-oktaninen) noin 30 senttiä halvempaa litralta, joten kaiken "rätnäämisen" lopputulemana päädyin toteamukseen että täällä Gold-ajosuoritus on kokonaisuudessaan suurin piirtein yhtä kallista kuin Pohjolassakin. Tietysti riippuu paljon ajankohdastakin mitä esim. Turku-Tukholma laivaliput tulevat kustantamaan, joten tietyissä tapauksissa ehkäpä hieman edullisempaa ja tietysti täällä ei kulu siihen aikaa kuin se 24 tuntia, ei siis tarvita ns. siirtymätaipaleita. Mutta, mutta tulevissa turistiajeluissa on kyllä vältettävä maksullisia teitä...
Itse ajosta ei nyt niin ihmeellistä tarinaa ole kerrottavana. Ajo maistui erityisen hyvin päivän valjettua. Valencian ja Barcelonan sivuutuksien kohdalla mennen tullen paljon ihmisiä liikenteessä. Menomatkalla Barcelonan pohjoispuolella AP7- ja C-16 teiden liittymässä pyörähti Sotanorsun mittariin tasaluku 400 000 km. En pysähtynyt juhlimaan tai ottamaan valokuvaa, sillä paikalla on useita kaistoja, liikennettä tosi paljon ja kaiken kukkuraksi siihen kohtaan on pysähtyminen vieläpä kiellettyäkin, joten "pienet taputtelut" mopolle ns. lennosssa ja matka jatkui kohden pohjoista. Pakolliset kaksi kulmapistettä mennen tullen ja kääntöpaikan kuitti Ranskan tiemaksukopilla. Lisäksi matkalla viisi tankkausta, joissa neljässä legin pituus yli 400 kilometriä. Paluumatkalla olisi ns. 300:n mailin sääntö ylittynyt täpärästi mikäli olisin tankannut pakollisessa kulmapisteessä, joten tankkasin edellisellä asemalla 46 kilometriä aiemmin ja kulmapisteestä sitten "Suffelikuitti". Espanjan moottoritie nopeuksillakin meikäläisen Advella on tuo maaginen 300 mailia mahdollinen. Ei sinäänsä etteikö pieni jalettelu ja esim. juotavan nauttiminen tekisi silloin tällöin hyvää, mutta sen voi hoitaa esim. moottoritiemaksupisteiden jälkeen. Maksupisteitä on tällä osuudella Espanjassa kolme (Pitkä legit):
Murcia-Valencia, Valencia-Barcelona sekä Barcelona-Ranskan raja (Le Jonquera). Barcelona-Ranskan rajan väli on kolme-nelikaistaista, jolla liikenne on temmoltaan nopeampaa (Lue, törkeiden ylinopeudun ajajia on huomattavan paljon...) Lisäksi Ranskalaiset perivät 40 senttiä viiden kilometrin matkalta rajalta (Le Perthus, exactamente la frontera) ensimmäiselle maksukopille ja 70 senttiä etukäteen palatessasi takaisin Espanjaan. Tässä kohdin vaihtoehtoinen vuoristotie on todellista turistitietä vuoristossa, jossa asuntoautoja yms. turisteja riittää, ei siis sinne. Lisäksi sain tästä itselleni tärkeän kulmapistekuitin ilman kylille ajoa.
Huvittavinta oli että Ranskan puolella on koko osuus tietyömaata, jossa nopeusrajoitukset 50, 70 tai 90 km/h ja kaistoja on suljettu tai tehty kiertoliittymiä ja liikenne ruuhkautuu pahasti, mutta patongin syöjäthän härskisti rahastavat moottoritien käytöstä. Tai no näillä rahoillahan varmaankin kustannetaan sit uutta entistä ehompaa baanaa. Huomiona että samat Ranskalaiset jotka ajoivat hetki sitten ns. nilkkasuorana jumittavat omalla maaperällään ajamalla paikoin huomattavastin hitaammin kuin sallitu maksimi. Toki siinä tietyöosuudella oli tutkastakin kertova liikennemerkki, joten liekö sillä osuutta moiseen kuvanpalvontaan. Ranskassa nopeasti kuitti perälaukkuun, huikka vettä ja äkkiä takaisin Espanjaan
Tosiaankin Valenciaan asti pääsin ennen kuin pimeys jälleen saapui. Lisäksi alkoi tuulla erittäin kovaa ja ajamisesta tuli todella työlästä. Minulla oli kaksi kypärää mukana ja vaihoin niitä aina välillä, mutta mikään ei auttanut ja noin 2000:n kilometrin ajon jälkeen niska oli todella kipeä. Siihen astihan aijaminen oli ollut lähes sitä kuuluisaa linnunmaitoa, puuttuvasta vakionopeudensäätimestä huolimatta ...
Yritin sitten siinä ajaessa tehdä kaikkia mahdollisia "kevätjuhla liikkeitä", mutta ei hyvä ei. Lopun huipentuma oli Almeria-Malaga väli jossa kulkee sinäänsä hieno moottoritie jossa lukuisa tunneleita, meri- ja vuoritonäköaloja jne. mutta nyt ei niitä tarvinnut katsella, kun mitään ei nähnyt ja paikoitellen meni kaikki huomio pyörän tiellä pitämiseen. Moottoriteiden infotauluun kun tulee varoituskolmio jonka sisällä tuulipussin kuva ja vieressä teksti: Modere Velocidad, niin silloin kannattaa olla erityisen tarkkana sillä jotkut tuulen puuskat ovat todella kovia ja arvaamattomia. Kovat, puuskittaiset tuulet ovat täällä yleisiä talvella, varsinkin yöaikaan. Loppumetreilä Benalmaden liittymässä puhalsi varmaankin 25/ms puuskissa ja oli aikas vilpoista, toki minulla oli päällä asianmukaiset toppavarusteet, talvi kun on
Jossakin vaiheessa oli ajatuksena ajaa saman tein pidempi Pikku-Gold (BB2500 KG) "Kun kerran aikaa on ja ajo maistuu". No, siinä 2100:n ajetun kilometrin kohdalla mielessäni pyöri lähinnä vain sauna ja pehmeä punkka, eikä lisäajelulle ollut tilausta Lopetus aika klo 02.15, joten "hyvää" jäi lopulta tunti ja 41 minuuttia. No, tauot olivat jälleen kerran olemattoman lyhyitä, mutta toisaalta oli pelivaraa jos pidemmälle tauolle olisi ollut tarvetta. Kyllä varmaankin täytynee jatkossa ainakin yrittää pitää ekstra taukoja mikäli niihin vain on aikaa, nytkin olisi pitännyt pitää pari niska-/hartianseutu jumppataukoa. Täytynee kuntoutella viikon mittaan.
Reitissä ei ole kauheasti ns. ylimääräistä, varsinkin kun siitä saattaa jokunen kilometri vielä vähentyä ajotarkastuksessa. Lähinnä tuo Malagan ja varsinkin Valencian kierto tiputtaa jonkun verran matkasta kilometrejä pois. Toki kun kyseessä on Gold-ajosuoritus, niin "reitityksen" tulee olla myöskin Gold-kelpoinen, sillä turha haaveilla edes mistään "oikaisuista" kylien lävitse. Tulipahan nyt sitten yritettyä vaativampaakin ajosuoritusta Gold-ajon merkeissä ja ajotarkastuksesta tulee sitten aikanaan palautetta...Ei ole ihan läpihuutojuttu nämä Goldit.
JK. Koordinaatit kannattaa (Lue ajo-ohjeet) tallentaa mahdolliselle navigaattorille tai merkitä ne heti ylös kuitin taakse mittarilukeman yhteyteen. Muista varmistaa laitteeltasi missä muodossa koordinaatit esitetään (WGS-84). Em. toimenpide helpottaa ajotarkastustoimintaa, varsinkin näissä ulkomaanajoissa.
-Harri.mopomies-
Viikon oli mopo parkissa ja sitten jälleen ajohalut olivat sitä luokkaa, että ei muuta kuin tienpäälle. Lauantai aamuna (Edit: Siis, edellispäivänä ei eilen) maistui uni niin hyvältä ettei lähdöstä tullut mitään. Uusi yritys oli menestyksekkäästi sitten eilen aamulla (Su). Joten matkatarinoiden vaihteeksi allekirjoittaneelta jorinaa ajosuorituksesta, ja silläkin rintamalla muuta kuin talvi- tai vuosiajo juttua (Kai niitä jotain muitakin on ollut...).
Startti klo 03.57 lähihuoltoasemalta (Avoinna 24 h), jonne matkaa huimat 900 metriä. Pimeää ja kohtuu viileätä, eli noin +8 C ja sisämaassa on luvassa sellaisia +2 C lukemia. Tavallisen SS1600K/SS1000 ajosuorituksen ajaminen onnistuu mukavasti tavallisillakin hieman hiljaisemmilla maanteillä, tai sitten maksuttomia (Autovia = A) moottoriteitä pitkin, mutta Gold-ajosuorituksissa kannattaa pysytellä mahdollisimman paljon maksullisilla (Autopista = AP) moottoriteillä, koska siellä nopeusrajoitus on lähes kokoajan 120 km/h. Tunneleissa, joillakin hyvin jyrkkä kaarteisilla osuuksilla sekä isojen kaupunkien ohituksissa (Laajat liittymät) on hetkittäin 100 tai 80 km/h rajoituksia, mutta pääasiassa koko ajan 120 km/h. Maksuttomilla moottoriteillä on enemmän 100 km/h osuuksia ja juurikin tuosta maksuttomuudesta johtuen paljon enemmän liikennettä. Varsinkin viikonloppuisin tietyillä osuuksilla on ns. sunnuntaiajelijoita. Ei siis optimi tilanne Gold-ajosuoritusta ajatellen. Reitiksi oli valikoitunut Rannan kautta (Almeria) Denian mutkaan ja siitä edelleen Barcelonan ohitse Ranskan Le Boulouhon kääntymään ja samaa reittiä takaisin. Eli A7 ja AP-7 teitä mennään. Ranskassa A9-tietä viisi kilometriä, meno-paluu.
https://www.google.com/maps/dir/36.5641 ... 5d!1m0!3e0
Mennessä kolme tuntia ja palatessa seitsemän tuntia pimeyttä. Ajo on paljon raskaampaa pimeällä, varsinkin kun se jatkuu tunnista toiseen. Tiemaksuja meni sellaiset 75 € per sivu, eli yhteensä 150 €. Ei todellakaan mitään halpaa ja ymmärrän hyvin paikallisia miksi pääsääntöisesti ajetaan vain maksuttomia teitä pitkin. Toisaalta maksaa ne Gold-ajosuorituksessa Tanskansillatkin (kaksi siltaa, meno-paluu) sellaiset 100 € . Lisäksi vielä laivaliput päälle. Täällä on polttoaine (98-oktaninen) noin 30 senttiä halvempaa litralta, joten kaiken "rätnäämisen" lopputulemana päädyin toteamukseen että täällä Gold-ajosuoritus on kokonaisuudessaan suurin piirtein yhtä kallista kuin Pohjolassakin. Tietysti riippuu paljon ajankohdastakin mitä esim. Turku-Tukholma laivaliput tulevat kustantamaan, joten tietyissä tapauksissa ehkäpä hieman edullisempaa ja tietysti täällä ei kulu siihen aikaa kuin se 24 tuntia, ei siis tarvita ns. siirtymätaipaleita. Mutta, mutta tulevissa turistiajeluissa on kyllä vältettävä maksullisia teitä...
Itse ajosta ei nyt niin ihmeellistä tarinaa ole kerrottavana. Ajo maistui erityisen hyvin päivän valjettua. Valencian ja Barcelonan sivuutuksien kohdalla mennen tullen paljon ihmisiä liikenteessä. Menomatkalla Barcelonan pohjoispuolella AP7- ja C-16 teiden liittymässä pyörähti Sotanorsun mittariin tasaluku 400 000 km. En pysähtynyt juhlimaan tai ottamaan valokuvaa, sillä paikalla on useita kaistoja, liikennettä tosi paljon ja kaiken kukkuraksi siihen kohtaan on pysähtyminen vieläpä kiellettyäkin, joten "pienet taputtelut" mopolle ns. lennosssa ja matka jatkui kohden pohjoista. Pakolliset kaksi kulmapistettä mennen tullen ja kääntöpaikan kuitti Ranskan tiemaksukopilla. Lisäksi matkalla viisi tankkausta, joissa neljässä legin pituus yli 400 kilometriä. Paluumatkalla olisi ns. 300:n mailin sääntö ylittynyt täpärästi mikäli olisin tankannut pakollisessa kulmapisteessä, joten tankkasin edellisellä asemalla 46 kilometriä aiemmin ja kulmapisteestä sitten "Suffelikuitti". Espanjan moottoritie nopeuksillakin meikäläisen Advella on tuo maaginen 300 mailia mahdollinen. Ei sinäänsä etteikö pieni jalettelu ja esim. juotavan nauttiminen tekisi silloin tällöin hyvää, mutta sen voi hoitaa esim. moottoritiemaksupisteiden jälkeen. Maksupisteitä on tällä osuudella Espanjassa kolme (Pitkä legit):
Murcia-Valencia, Valencia-Barcelona sekä Barcelona-Ranskan raja (Le Jonquera). Barcelona-Ranskan rajan väli on kolme-nelikaistaista, jolla liikenne on temmoltaan nopeampaa (Lue, törkeiden ylinopeudun ajajia on huomattavan paljon...) Lisäksi Ranskalaiset perivät 40 senttiä viiden kilometrin matkalta rajalta (Le Perthus, exactamente la frontera) ensimmäiselle maksukopille ja 70 senttiä etukäteen palatessasi takaisin Espanjaan. Tässä kohdin vaihtoehtoinen vuoristotie on todellista turistitietä vuoristossa, jossa asuntoautoja yms. turisteja riittää, ei siis sinne. Lisäksi sain tästä itselleni tärkeän kulmapistekuitin ilman kylille ajoa.
Huvittavinta oli että Ranskan puolella on koko osuus tietyömaata, jossa nopeusrajoitukset 50, 70 tai 90 km/h ja kaistoja on suljettu tai tehty kiertoliittymiä ja liikenne ruuhkautuu pahasti, mutta patongin syöjäthän härskisti rahastavat moottoritien käytöstä. Tai no näillä rahoillahan varmaankin kustannetaan sit uutta entistä ehompaa baanaa. Huomiona että samat Ranskalaiset jotka ajoivat hetki sitten ns. nilkkasuorana jumittavat omalla maaperällään ajamalla paikoin huomattavastin hitaammin kuin sallitu maksimi. Toki siinä tietyöosuudella oli tutkastakin kertova liikennemerkki, joten liekö sillä osuutta moiseen kuvanpalvontaan. Ranskassa nopeasti kuitti perälaukkuun, huikka vettä ja äkkiä takaisin Espanjaan
Tosiaankin Valenciaan asti pääsin ennen kuin pimeys jälleen saapui. Lisäksi alkoi tuulla erittäin kovaa ja ajamisesta tuli todella työlästä. Minulla oli kaksi kypärää mukana ja vaihoin niitä aina välillä, mutta mikään ei auttanut ja noin 2000:n kilometrin ajon jälkeen niska oli todella kipeä. Siihen astihan aijaminen oli ollut lähes sitä kuuluisaa linnunmaitoa, puuttuvasta vakionopeudensäätimestä huolimatta ...
Yritin sitten siinä ajaessa tehdä kaikkia mahdollisia "kevätjuhla liikkeitä", mutta ei hyvä ei. Lopun huipentuma oli Almeria-Malaga väli jossa kulkee sinäänsä hieno moottoritie jossa lukuisa tunneleita, meri- ja vuoritonäköaloja jne. mutta nyt ei niitä tarvinnut katsella, kun mitään ei nähnyt ja paikoitellen meni kaikki huomio pyörän tiellä pitämiseen. Moottoriteiden infotauluun kun tulee varoituskolmio jonka sisällä tuulipussin kuva ja vieressä teksti: Modere Velocidad, niin silloin kannattaa olla erityisen tarkkana sillä jotkut tuulen puuskat ovat todella kovia ja arvaamattomia. Kovat, puuskittaiset tuulet ovat täällä yleisiä talvella, varsinkin yöaikaan. Loppumetreilä Benalmaden liittymässä puhalsi varmaankin 25/ms puuskissa ja oli aikas vilpoista, toki minulla oli päällä asianmukaiset toppavarusteet, talvi kun on
Jossakin vaiheessa oli ajatuksena ajaa saman tein pidempi Pikku-Gold (BB2500 KG) "Kun kerran aikaa on ja ajo maistuu". No, siinä 2100:n ajetun kilometrin kohdalla mielessäni pyöri lähinnä vain sauna ja pehmeä punkka, eikä lisäajelulle ollut tilausta Lopetus aika klo 02.15, joten "hyvää" jäi lopulta tunti ja 41 minuuttia. No, tauot olivat jälleen kerran olemattoman lyhyitä, mutta toisaalta oli pelivaraa jos pidemmälle tauolle olisi ollut tarvetta. Kyllä varmaankin täytynee jatkossa ainakin yrittää pitää ekstra taukoja mikäli niihin vain on aikaa, nytkin olisi pitännyt pitää pari niska-/hartianseutu jumppataukoa. Täytynee kuntoutella viikon mittaan.
Reitissä ei ole kauheasti ns. ylimääräistä, varsinkin kun siitä saattaa jokunen kilometri vielä vähentyä ajotarkastuksessa. Lähinnä tuo Malagan ja varsinkin Valencian kierto tiputtaa jonkun verran matkasta kilometrejä pois. Toki kun kyseessä on Gold-ajosuoritus, niin "reitityksen" tulee olla myöskin Gold-kelpoinen, sillä turha haaveilla edes mistään "oikaisuista" kylien lävitse. Tulipahan nyt sitten yritettyä vaativampaakin ajosuoritusta Gold-ajon merkeissä ja ajotarkastuksesta tulee sitten aikanaan palautetta...Ei ole ihan läpihuutojuttu nämä Goldit.
JK. Koordinaatit kannattaa (Lue ajo-ohjeet) tallentaa mahdolliselle navigaattorille tai merkitä ne heti ylös kuitin taakse mittarilukeman yhteyteen. Muista varmistaa laitteeltasi missä muodossa koordinaatit esitetään (WGS-84). Em. toimenpide helpottaa ajotarkastustoimintaa, varsinkin näissä ulkomaanajoissa.
-Harri.mopomies-