SS1000-Historic20Fin

Alueelta on nähtävissä menossa olevat ajosuoritukset
Kerro milloin ja mitä olet ajamassa.
Alueen säännöt
Tälle alueelle kirjoitetaan vain ajosuorituksista.
Alue rajataan vain ajosuoritusta koskeviin kommentointeihin.
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

"..Olet osa äärimmäistä porukkaa, kimppaa jolla ei ole rasittavia sääntöjä, vaan kimppaa jossa kaikki olemme vapaita ilmaisemaan ja tavoittelemaan pitkänmatkan ajounelmiamme..."
Michael Kneebone, President, Iron Butt Association

Näinhän me näitä asioita hoidetaan ;)
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4113
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Vielä pieni lisäys. Tässä ajosuorituksessa yritetään toimia "retrohengessä" ja Mikon alkuperäisessä ajossa on toimittu ikivanhojen Yhdysvaltalaisten sääntöjen mukaisesti, jolloin näillä valokuvillakin osaltaan todistettiin kuljettua reittiä/kokonaismatkaa, ne olivat silloin oleellinen osa hyväksyttyä ajosuoritusta. Ajat ja säännöt ovat sittemmin muuttuneet...
Retrohenkeen kuuluu ajon alkuperäiseen suoritukseen pyrkiminen. Oikean kaluston hankinnan jälkeen seuraava vaihe on lähtötodistuksen hankinta. Ajo alkoi viranomaisen lähtötodistuksella, ei mitään seflietä kuitista ja pyörän mittarista. Puritaanit voivat hakea Lahden poliisiasemalta siviilipukuisen konstaapelin nimmarit lähtötodistukeen, näin siis tehtiin 1997.
"..Olet osa äärimmäistä porukkaa, siis kimppaa jossa kaikki olemme vapaita ilmaisemaan ja tavoittelemaan pitkänmatkan ajounelmiamme..."

vai miten se nyt meni...
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
pepperooni
Täyden kympin perse
Viestit: 246
Liittynyt: 22 Maalis 2010, 21:08

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja pepperooni »

Aina on helppo arvostella , ! jos todellakin tällainen valmiiksi suunniteltu reitti tuntuu jotenkin liian vaikealta ta muutenvaan hankalalta niin edelleenkin sen voi jättää ajamatta , harrastus perustuu vapaaehtoisuuteen ! Ja aina voi suunnitella ja ajaa sellaisen ajon kuin itse haluaa... tai olla ajamatta.
Älkää valittako, ajakaa ja jos toisten suunnittelemat reitit ei miellytä niin tehkää kuin Camel mies tekisi, kulkekaa omia polkujanne !
Terveiset Honnigsvågin base campiltä T. Peppe
Eihän se matka mitään, tauot ratkaisee...
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

Timo Räisänen kirjoitti:
Vielä pieni lisäys. Tässä ajosuorituksessa yritetään toimia "retrohengessä" ja Mikon alkuperäisessä ajossa on toimittu ikivanhojen Yhdysvaltalaisten sääntöjen mukaisesti, jolloin näillä valokuvillakin osaltaan todistettiin kuljettua reittiä/kokonaismatkaa, ne olivat silloin oleellinen osa hyväksyttyä ajosuoritusta. Ajat ja säännöt ovat sittemmin muuttuneet...
Retrohenkeen kuuluu ajon alkuperäiseen suoritukseen pyrkiminen. Oikean kaluston hankinnan jälkeen seuraava vaihe on lähtötodistuksen hankinta. Ajo alkoi viranomaisen lähtötodistuksella, ei mitään seflietä kuitista ja pyörän mittarista. Puritaanit voivat hakea Lahden poliisiasemalta siviilipukuisen konstaapelin nimmarit lähtötodistukeen, näin siis tehtiin 1997.
"..Olet osa äärimmäistä porukkaa, siis kimppaa jossa kaikki olemme vapaita ilmaisemaan ja tavoittelemaan pitkänmatkan ajounelmiamme..."

vai miten se nyt meni...
Kalustoa ei ole maassa riittävästi että niitä riittäisi tämän ajon kaikille suorittajille ja vaikka nyt olemme jo hieman jälkijunassa niin ehdottaisin että yhdistyksemme hankkisi 2-3 ko. pyörää ko vuodelta jäsenistölle ajettavaksi ja puheenjohta valmistelisi lahden poliisilaitokselta yhden poliisin päivystämään leiman kanssa IBA Finland Ry.n tarpeita varten .

ps. kaluston hankinnassa avustetaan .
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
Corsari
Tinatakamus
Viestit: 76
Liittynyt: 01 Elo 2015, 22:55
Kerho: Konepyöräklubi ry
Paikkakunta: Pori

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Corsari »

Melkoinen rutina siitä, että saadaan valmiiksi funtsittuja ehdotuksia vapaa-ajan käytöstä. :D
Edelleen hieno harrastus ja vapaaehtoista toimintaa.

Hyvät juhannukset kaikille.

Jussi.
Porista.
Vauhti korjaa virheet.
levoksep
RST-ahteri
Viestit: 473
Liittynyt: 29 Heinä 2014, 21:36

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja levoksep »

Voi Hyvää Päivää !!

Tämähän on kuin Neuvostoliitossa aikanaan tai nykypäivän Pohjois-Koreassa. :shock:

Vittuilu on välittämistä ! Jos ketään ei kiinnosta kommentoida ”valtaa pitävien ” hyviä tai huonoja tuotoksia, niin eihän mitään kehitystä tapahdu !! Jos et kehity, niin otat takapakkia eli taannut. :lol:

He jotka nyt toimintaa pyörittävät ovat varmasti tottuneet kritiikkiin ja jos eivät ole, niin he ovat väärässä paikassa.

Turha tunteilu pois ja avoimempaa kritiikkiä....ja saa tietty kehuakin jos meno miellyttää... :D

t. Juniori
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4113
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Selvennyksi jos olen ilmaissut itseäni epäselkokielellä, Historic ajo on mielestäni loistava teemajo. Suhtaudun tähän mitä suurimmalla innostuksella ja vakain aikein vakkakin hymyssä suin.
Zoltan, nopeat syövät hitaat ja jos pyörää ei löydy omasta kinkeripiiristä niin merta edemmäs kalaan. Päivystävä virkamies löytyy aina ja helposti, jos ei muuten niin rekkarin numerot pahvikyltiin ja rintaan niin lähettävät tolpasta kuvan ja kysyvät olitko se sinä.
Seuraavana valmistelu vaiheena on vanhan filmi järjestelmäkameran herättäminen henkiin ja filmirullan ostaminen. Taidan ottaa varman päälle ja ostaa 36 kuvan rullan. Jos ja kun kuva tärähtää tai tarkennus on huono niin sen näkee vasta kun kuvat tulee kehityksestä. Sitten pääsee ajamaan kunnia kieroksia Lahti-Rovaniemi-Lahti välillä. ;)
Kyllä ennen oli elämä paljon parempaa ja helpompaa...
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5010
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Jussit on Jusseiltu ja pinnallla on pysytty ;)

Timolla on hyvä asenne tämän ajonsuorittamiseen. Retroajo retro hengessä ;)
Ehkäpä tuolla ennen ajosuorituksen ohjeistusta olevassa johdannossa ei sitten tarpeeksi painotettu (?) sitä että tämä Historic-ajo tullaan suorittamaan mahdollisimman samalla tavalla kuin alkuperäinenkin ajosuoritus vuodelta 1997. Tämän tyylistä ajosuoritusta ei ole aikaisemmin lisätty IBA Finlandin ajovalikoimaan. Tämän ajosuorituksen tiukka "paikkasidonnaisuus" vaatii ajosuorituksen päivittämistä/tarkastamista ns. kerran talvessa koska muutokset esim. huoltoasemien "olemassaolon" osalta saattavat muuttua. No, tämäkään ei niin suuri ongelma ole kun tarvittavat päivitykset muistetaan tehdä.

Johdanto:

"SS1000 Historic20Fin

IBA Finland ry viettää vuonna 2020 yhdistyksen 20-v juhlavuotta ja tämän johdosta julkaistavan erikoisajon teemana on Mikko Sanin vuonna 1997 suorittama historian ensimmäinen rautaperseajo Suomessa.

Koska reilun 20:n vuoden aikana tiestö- ja huoltoasemaverkostossa on tapahtunut merkittäviä muutoksia, on ohjeistusta täsmennetty vastaamaan nykyistä tilannetta, kuitenkin mahdollisuuksien mukaan noudattamalla alkuperäisen ajosuorituksen ideaa/toteutusta. Lisäksi täytyy muistaa että viime vuosituhannen puolella Suomessa ei vielä ollut omaa rautaperseyhdistystä saatikka ajotarkastustoimintaa, joten alkuperäiset amerikkalaiset toimintaohjeet saattavat paikoin tuntua tänä päivänä hieman kummallisilta. Esimerkkinä mainittakoon ajon todistajaksi piti hakea poliisi tai muu vastaava virallinen taho".

Ohjeiden pilkuntarkka vaativuus/yksityiskohtaisuus on suunniteltu juttu juurikin tätä ajosuoritusta varten. Nämä erikoisajot ovat aina vaativimpia kuin perus SS1600K/SS1000 ajosuoritukset, joissa suorittaja voi itse suunnitella reittinsä ja taukopaikkansa sekä kuittien ottotavankin voi monessa kohdin itse päättää, puhumattakaan siitä että ei tarvitse ottaa yhtään valokuvaa. Kuten aikaisemminkin jo mainitsin tässä ajosuorituksessa otetuilla valokuvilla on aikanaan ollut merkittävä osuus kuljetun reitin todistamisesssa. Monesti on todettu että näitä erikoisajoja (vuosiajotkin kuuluu tähän ryhmään) ei suositella ensikertalaisten ajettaviksi, vaikkakin tiettyjen vuosien osalta siihen onkin annettu mahdollisuus. Perusasiat tulee opetella ns. perusajoilla.

Kirjautuneiden puolella olevassa uudessa juttuketjussa on sana vapaa uusien liittyen uusiin ajosuorituksiin ja niiden suunnitteluun.

-Harri.mopomies-
-1 157 081 km (01/06/83 - 03/05/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Sypa1
Täyden kympin perse
Viestit: 163
Liittynyt: 02 Kesä 2009, 10:21

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Sypa1 »

Mietin kun alkuperäisissä valokuvissa aloitus ja lopetus kuvat on otettu Lahden vanhan poliisiaseman pihassa. Rakennus on vielä olemassa niin pitäisikö ne valokuvat ottaa siellä? Sieltä olisi pari kilometriä huoltamolle. Voiko ohjeita vielä säätää?
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5010
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Sinänsä ihan mielenkiintoinen ehdotus, Koska tässä tapauksessa alkuperäisessä ajosuorituksessa käytettyä aloitus- ja lopetushuoltoasemaa ei ole enää olemassa niin uudeksi aloitus- ja lopetushuoltoasemaksi valitsin suorittajan ehdottaman Neste Kivistönmäen. Tähän samaan"pakettiin" liittyen päätin jättää tämän viranomaismenettelyn pois ja todeta että aloitus- ja lopetuskuvat Nesteeltä ovat riittävät. Toki mielessäni pyöri pitäisikö koko aloitus- ja lopetusprosessi olla täysin alkuperäisen kaltainen, mutta korona tilanne ja aavistukseni mahdollisesti tulevasta "kriittisestä" palautteesta liian hankalasta ja raskaasta menettelystä sai minut päätymään tähän ratkaisuun.

Ei siis muutosta sääntöihin jälkikäteen.

-Harri.mopomies-
-1 157 081 km (01/06/83 - 03/05/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Vastaa Viestiin