SS1000-Historic20Fin

Alueelta on nähtävissä menossa olevat ajosuoritukset
Kerro milloin ja mitä olet ajamassa.
Alueen säännöt
Tälle alueelle kirjoitetaan vain ajosuorituksista.
Alue rajataan vain ajosuoritusta koskeviin kommentointeihin.
Maukka68
Täyden kympin perse
Viestit: 1015
Liittynyt: 15 Elo 2010, 17:45
Paikkakunta: Turku

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Maukka68 »

harrimopomies kirjoitti: Ajonsuorittaja saa itse valita kumman merkin pyöränsä kera kuvaa. Luonnollisestikin merkintä lokikirjaan tulee laittaa oikeaan "väliin". Merkki on joka tapauksessa kuvattava ennen Rovaniemeä.

-Harri.mopomies-
Reitin varrelta otetaan kuitteja sekä valokuvia. Myöskin valokuvien ottopaikalta on tehtävä lokikirjamerkintä (kellonaika ja mittarilukema) tarkastukseen lähetettävään lokikirjaan merkittynä. Lokikirjamerkinnät on tehtävä ohjeissa merkityssä järjestyksessä. Esim. Kuitti nro:1, kuitti nro:2, valokuva, kuitti nro:3, valokuva, kuitti nro:4 jne.

Voiko ajaja valita? Jos ohjeessa noin sanotaan.

-maukka-
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5010
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Ajonsuorittaja voi valita ottaako poronhoitoalueen alkamisesta kertovasta liikennemerkistä valokuvan ennen tai jälkeen Neste Lapintuulen, kunhan ottaa sen valokuvan ennen Rovaniemeä. Vaihtoehtoja kyseisellä tieosuudella (vt4) on menosuuntaan mennessä huimat kaksi kappaletta, joista toinen on siis valittava.

Säännöissä on yritetty selittää sitä että jos otat kuvan vaikkapa Neste Lapintuulen jälkeen, niin se ei muuta valokuvan järjestyslukua (3) yhtään mihinkään, vaan se sijoitetaan lokikirjaan oikealle paikalleen Neste Lapintuulen ja Neste Reissumiehen kuittien väliin. Mikäli otat ko. valokuvan ennen Lapintuulta niin sijoitat sen lokikirjaan Neste Ouluntullin ja neste Lapintuulen kuittien väliin.

Ajosuorittaja saa ottaa niin monta kuittia kuin haluaa, mutta valokuvat on sijoitettava lokikirjaan aina ns. maantietellisesti oikeaan väliin. Kuittien numerojärjestys saattaa muuttua mikäli otat enemmän kuitteja kuin säännöissä mainitut vähimmäiskuitit. Näinhän kävi juurikin allekirjoittaneelle kun pötköttelimme ABC Marjahaan sohvilla, joten kuittien numerointi tästä eteenpäin saattaa olla erilainen kuin jollain toisella suorittajalla.

Kuten tiedetään on vaikeaa kirjoittamalla selittää miten tulisi toimia jotta kaikki sen ymmärtäisi heti oikein. Tämä ei ole iso juttu ja ajotarkastuksessa se kyllä ymmärretään. Elikäs laita lokikirjaan asiat siinä järjestyksessä kuin ne luonnossa tapahtuivat.

Joten kerran vielä: Ota kuva "Poromerkistä" Oulun ja Kemin tai Kemin ja Rovaniemen väliltä ja sijoita se lokikirjaan ennen ja jälkeen valokuvaa olevien kuittien väliin.

-Harri.mopomies-
-1 157 081 km (01/06/83 - 03/05/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Maukka68
Täyden kympin perse
Viestit: 1015
Liittynyt: 15 Elo 2010, 17:45
Paikkakunta: Turku

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Maukka68 »

Moi.

AR20 valitettiin ettei luettu ohjeita nyt luettiin ohjeet.... (kai).

Ohjeissa sanotaan:

Kaikki toimenpiteet on suoritettava alla mainitussa järjestyksessä SS1000 säännöissä/näissä lisäohjeissa määritetyllä tavalla

Pakolliset kuitti-/valokuvapisteet toimintaohjeineen:

Neste Ouluntulli Kempele- Kuva poronhoitoalueen alkamisesta- Neste Lapintuuli Kemi.

Ohjeessa (tuo paperinen) ei ole mainintaa kuvattavista kohteista Neste Lapintuuli- Neste Reissumiehen välillä.

Täytyy alkaa noudattaa sitä ohjetta minkä sai parkkipaikalla, ei sitä pakko ajaa ole. :D

-maukka-
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5010
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

No, no ei oteta noin rankkaa kantaa, sillä ellei ohjeet/säännöt avaudu, niin voimme ajaa perinteisen turkulaisittan toiseen kertaan :lol:

-Harri.mopomies-
-1 157 081 km (01/06/83 - 03/05/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Lassi
RST-ahteri
Viestit: 530
Liittynyt: 07 Touko 2009, 11:17

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Pe***le, jo toinen ajo jossa ohjeet niin sekaisia että edes parhaat ajajat ei niitä tajua, tähän ei voi muuta sanoa kuin että keep it simple...... Ja vielä juhlavuonna ja juhla-ajot, houkuttele siinä sitten uusia kuskeja mukaan...
SS1000 x 2, BB1500, IBA RALLY Finland -13, SS1000AR14, IBA Skandinavian Rally 2015, IBA Skandinavian Rally 2019
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5010
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Tämä ajosuoritus ei oikeasti ole mikään vaikea. Kaikki kohteet sijaitsevat valtateiden 4 ja 5 varrella ja löytyvät varmasti kun pitää vain silmät auki. Jos haluaa niin voi unohtaa kaikki symboolit ja riittää kun tekee kaikki vaadittavat "temput" siinä järjestyksessä kuin ohjeissa sanotaan. Ne symboolit on laadittu sitä varten että ne helpottaisivat ajoa.

Sen "poromerkinkin" voi valokuvata juurikin siinä kohdin kun se ohjeissa lukee, ei siis tarvitse valita yhtään mitään jollei halua. Se on totta että tankata täytyy melko usein ja valokuvia joutuu ottamaan. Toki kuititkin on otettava määrätyllä tavalla. Valokuvista löytyy melkein kaikkien osalta ns. vanha kuva yli 20:n vuoden takaa ja päivitetty kuva alle vuoden vanhana. Toki täytyy lukea varmuuden vuoksi ohjeista että esim. kuvattavassa etäisyystaulussa varmastikin lukee juurikin ne vaaditut paikkakunnat oikeilla etäisyyksillä. Aika yksinkertaista ajaa ja katsoa listasta mitä seuraavaksi täytyy tehdä. Jopa melkein kaikki osoitteetkin on annettu jo valmiiksi. Toki tässäkin ajosuorituksessa täytyy jotain selvittää itsekin, kuten yhden kohteen aukioloajat ja halutessaan ko. liikennemerkkejen tarkat sijainnit, joka oikeastaan on ihan turhaa koska kyllä ne sieltä vastaan tulevat.

Kuten mainittua tämän ajon hankaluus on siinä että täytyy aloittaa ja lopettaa Lahdesta ja se että yhden kohteen aukioloajat määrittävät mahdollisen lähtöajan, joka ei useimmille ole sieltä parhaimmasta päästä. Oikeastaan ei yhtään sen kummempaa miettimistä. Lista alusta loppuun käsketyllä tavalla ja se on siinä. Toki valmiista kuvista on hyvä katsoa minkä näköinen kuva pitäisi ottaa pl. kuvissa esiintyvä lumi, ellei odota seuraavaa talvea. Jollei ajosuoritus millään aukea, niin voi "kilauttaa" kaverille ja kysyä lisäohjeita.

Ei muuta kuin rohkeasti tien päälle...

-Harri.mopomies-
-1 157 081 km (01/06/83 - 03/05/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
jarmolk
Kermaperse
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Syys 2009, 08:58
Paikkakunta: Kurikka

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja jarmolk »

Rohkenisin olla asiasta hieman erimieltä.
Historic20Fin ajon ohje on täysin ymmärrettävä. Tosin itsekin epäilin poronhoitoalueen kyltin olemassaoloa Oulu - Kemi välissä, sekin selkeni kun googletti poronhoitoalueen sijaintia. Kuivaniemi (Iissä) kuuluu alueeseen ja kylttikin löytyi pienellä työllä. Ohje toki mahdollistaa kylttikuvan oton Kemin jälkeenkin jossa sen muistin muutenkin olevan. Muut kuvapaikat google löysi osoitteineen ongelmitta ja huoltoasemat varmaan kaikille vähänkin suomea kiertäneille rautaperille tuttuja. Ainut suunniteltaessa ajoa huomioitava asia on tarkistaa paikkojen aukioloajat eli aikataulutus ajolle, tämä ja Harrinkin mainitsema Lahdesta lähtö / lopetus haastaa meitä jotka olemme satojen kilometrien päässä, mieluusti ajaisin lenkin aloittaen sen lähimmästä pisteestä.

AR2020 näytti alkuun haasteelliselta kun oli yhdistetty niin monta eri asiaa aikaisemmista ajoista ja niiden säännöistä, etenkin määrätty kiertojärjestys aiheutti omat haasteensa. Keskustelupalstalla ollut kartta jossa sai pisteet näkyviin auttoi paljon ja toki oma kokemus aikaisemmista lenkeistä helpotti suunnittelua. Toki ajona tämä vaati aikaisempiin verrattuna huomattavasti enenmän pohtimista. Ohjeen kun tulosti ja korostustussilla yliviivasi säännöt ja piti ajatukset kasassa niin kyllä se reitti aika helposti kuitenkin syntyi. Ohjeessa paljon asiaa mutta sieltä löytyi kaikki tarvittava tieto. Ensikertalaiselle varmasti turhan vaativa, konkareille sopivan haastava.

Aina kun on paljon pysähdyksiä niihin menee enenmän aikaa kun arvioidaan ja kiirekin pakkaa matkassa päälle. Hyvä suunnittelu reitille ja sen mukaan eteneminen on kaiken perusta. Muistetaan että ajaminen on vain osa suoritusta. Suunnitteluun uhraa aika tai saa oman aikansa kulumaan pitkinä talvi-iltoina kun ei voikuin haaveilla ajamisesta. Kun tarkistaa paikkojen aukioloajat, reitillä olevat isommat tietyöt, väistelee isompien paikkojen ruuhka-ajat niin saa aikansa kulumaan ja lopulta löytyy reitti ja aikataulu jonka mukaan ajo sujuu.

Kiitokset kerhon aktiiveille. ihan ok ajot ja ohjeet. Ainahan voidaan olla erimieltä asioista, toisten tekemistä on helppo arvostella, Asiallinen perusteltu palaute on ok, yleinen valitus jääköön arvoonsa. Kuka tahansa saa tehdä ehdotuksia uusista mielenkiintoisista ajoista jos tarjotut eivät kelpaa.
fiba47
Kermaperse
Viestit: 24
Liittynyt: 26 Huhti 2012, 22:34

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja fiba47 »

Olen Lassin kanssa samaa mieltä, ohjeet ovat aika sekavia. Harrin pehmostelu – kyllä se siitä – ei poista ohjeiden pilkuntarkkaa vaativuutta. Olen tykännyt vuosiajoista Finlandia-ajoista lähtien, niissä reitin teko oli aika yksinkertaista – piti vain ajaa – jonka kai sentään vieläkin pitäisi olla IBAFin perustaa. Nyt – vuosiajon suunnittelussa nostin heti kädet pystyyn – tämä paikka tältä sivulta, seuraava tältä tai tältä tai tältä...penkoen niitä sivuja netissä.
Mikko Sanin ajossa ihmettelen dokumentoinnin yksityiskohtaisuutta. Miten yksittäiset kuvat paikasta A ja paikasta B liittyvät ajoon- joka dokumentoidaan kuitenkin IBA-ajon ohjeiden mukaan. Kai se sitten on sitä vaativaa.
Olisiko siinäkin historiaa – aikanaan Mikon kanssa jostakin ajosta väitellessäni hänellä oli pointti: ei sen pidäkään olla helppoa?
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5010
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Hyvä että syntyy keskustelua. Vuosiajon suunnittelu oli vaativaa, mutta ei mahdotonta, mutta ei kuitenkaan sotketa vuosiajoa tähän keskusteluun koska se oli ihan oma juttunsa ja sillä ei ole mitään tekemistä tämän ajosuorituksen kanssa.

Odotin että julkaisutilaisuudessa olisi avattu tätä ajosuoritusta vuoden 2013 tyylisesti (Lahdessa sekin) ja paikalla olijat olisivat voinneet halutessaan esittää kysymyksiä. Mutta kuten pj toisaalla totesi ja jokainen paikalla ollut huomasi niin olosuhteet eivät olleet sellaiset kuin odotettiin, joten se ei ollut mahdollista.

Tämän ajosuorituksen kantava idea on toimia täsmälleen samalla tavalla kuin Mikon alkuperäisessä ajosuorituksessa vuonna 1997. Mikäli jokin kohde ei enää olisi saavutettavissa, esim. huoltoasemaa ei enää ole olemassa tms., niin olen korvannut sen mahdollisimman lähellä sijaitsevalla korvaavalla huoltoasemalla tms., jolla toiminta tulee olla samanlaista kuin alkuperäisessäkin ajosuorituksessa.

Kuten ajosuorituksen pohjustuksessakin kerrotaan, niin olosuhteet ovat paikoitellen muuttuneet reilussa 20:ssä vuodessa. Toki tarkkasilmäiset huomasivat että esim. ajosuorituksen aloituksen ja lopetuksen osalta on tehty helpotus, jottei täytyisi etsiä viranomaisia käsiinsä, vaan ajosuoritus voidaan aloittaa ja lopettaa valokuvalla joka on otettava välittömästi ennen ja jälkeen suorituksen. Aika yksinkertaista. Näiden kuvien lisäksi olisi ollut vielä lisääkin valokuvia, mutta kun niiden ottopaikka ei enää ollut kirkkaana mielessä niin ne päätettiin jättää pois lopullisesta versiosta.

Tämän ajosuorituksen (kuten vuosiajonkin) voi ajaa niin ensikertalainen kuin konkarikin, mutta kuten ohjeissa mainitaan niin tätä ei suositella ensinmäiseksi ajosuoritukseksi. IBA Finlandin ajovalikoimissa on lukuisia erilaisia ajosuorituksia ja jos kokee tämän liian haasteelliseksi tai "ei tykkää" liian tarkoista/sitovista toimintaohjeista kohteilla, niin sitten on ajettava esim. SS1600K/SS1000 jolloin toiminta kohteilla on paremmin suorittajan valittavissa. Tässä ajosuorituksessa se ei ole mahdollista, koska tässä yritetään toimia mahdollisimman paljon alkuperäisen ajosuorituksen hengessä.

Ja vielä lopuksi muutamia kuultuja kommentteja:

"Liikaa valokuvaamista" Kyllä, tässä ajosuorituksessa joutuu valokuvaamaan! Jossain toisessa ajosuorituksessa ei.

"Onko tämä jokin ralli ?" Ei, tämä ei todellakaan ole mikään ralli, symboolit (luulin että ne helpottaisi...) ja tarkat osoitteet eivät tee tästä rallia.

" Miksi tämän suunnittelu on niin vaikeaa ?" Ei ole kovinkaan paljon suunniteltavaa, pikemminkin annetun listan toteuttamista.

Näkisin asian kokanaisuutena siten että ajaa tämän ajosuorituksen tarkasti ohjeiden mukaisesti ja sitten ajosuorituksen jälkeen kertoo mitä tässä nyt oli sitä "erityisen haastavaa/vaikeata". Ennustan että suurinosa tulee yllättymään positiivisesti.

Ja lopuksi: Kyllä, ajaminen on edelleenkin se tärkein pointti suoritettaessa IBA-ajosuorituksia, ajamisen merkitys ei ole kadonnut minnekään, tällä kertaa ajamista on "höystetty" lisävaatimuksilla. Nämä vaatimukset eivät ole ylivoimaisia mutta toki se vaatii suorittajalta tarkkuutta kohteilla. Onko se hyvä vai huono asia, niin lienee mielipiteitä useitakin, mutta tällä kertaa näin.

-Harri.mopomies-
-1 157 081 km (01/06/83 - 03/05/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
harrimopomies
Timanttiperse
Viestit: 5010
Liittynyt: 12 Maalis 2009, 08:32
Kerho: RaMP ry, IBA Finland
Paikkakunta: Turku

Re: SS1000-Historic20Fin

Viesti Kirjoittaja harrimopomies »

Moi!

Vielä pieni lisäys. Tässä ajosuorituksessa yritetään toimia "retrohengessä" ja Mikon alkuperäisessä ajossa on toimittu ikivanhojen Yhdysvaltalaisten sääntöjen mukaisesti, jolloin näillä valokuvillakin osaltaan todistettiin kuljettua reittiä/kokonaismatkaa, ne olivat silloin oleellinen osa hyväksyttyä ajosuoritusta. Ajat ja säännöt ovat sittemmin muuttuneet...

Ja ompahan Suomeenkin saatu perustettua oma IBA-yhdistys ja vähän myöhemmin ajotarkastusorganisaatiokin ;)

-Harri.mopomies-
-1 157 081 km (01/06/83 - 03/05/24)-

*Mile Eater Diamond 2020*
-IBAF Driver 231 000 km (03/06/00 - 21/06/23)-
-IBAF Passenger 1 640 km ( 24/07/12)-

S-DK-D-PL-DDR-CS-A-FL-CH-F-E-AND-CZ-N-NL-B-L-I-V-RSM-MC-GB-IRL-GR-TR-BG-RO-SK-LT-LV-EST-SLO-HR-BIH-RUS-BY-SCG-MK-AL-UA-SRB-MNE-GBZ-MA-P-M-MD-TN-KZ-KS-TJ-UZ-RKS-CY-IS-FR-GE-AM-AZ-GBJ-GBG-MGL-DZ-?

IBAF member 14
IBA member 7119
Vastaa Viestiin