Sivu 5/8

Re: SS1000-Historic20Fin

Lähetetty: 06 Heinä 2020, 12:37
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Miten Timo reissu sujui ? Onko tulossa lyhyttä reissuraporttia ?

-Harri.mopomies-

Re: SS1000-Historic20Fin

Lähetetty: 14 Heinä 2020, 08:44
Kirjoittaja sf1234
Moro!

Käytiin kaiman kanssa tutustumassa historic ajoon.
Sovimme startin Lahteen klo 23.00 ja eikun paanalle.
Suomen suvi näytti sään osalta kaikkensa, helteisestä auringon paisteesta rankkoihin ukkoskuuroihin. Antoi oman pikantin lisänsä kokeneille matkaratsuille historic ajoon.

Reitti ja annetut ohjeet selkeät joita vaan kirjaimellisesti noudatti.

Muutama huomio:
Kuvauspaikat 3; 5 ja 8 olivat tieliikenne kylttien kuvaamisia teiden varressa.
Varsinkin paikat 3 ja 8 olivat hengen vaarallisia vilkaassa liikenteessä.

Siispä kurkkaamaan tieliikenelakia

"Tieliikenne laista 37§ Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot

12) moottoritiellä tai moottoriliikennetiellä muualle kuin liikennemerkillä osoitetulle pysäköintipaikalle, palvelualueelle tai levähdysalueelle taikka liikennemerkillä merkitylle linja-auton pysäkille matkustajan ottamista tai jättämistä varten.

Pysäyttäminen on kuitenkin sallittua pakollisen liikenne-esteen, väistämisvelvollisuuden noudattamisen tai hätätilanteen vuoksi."

Onko pysäyttäminen kyltin kuvaamiseksi ko. lain pykälän hengen mukaista?

Se, että ajon laatia tietämättömyyttään on ohjeistanut moiseen, mutta hallitus on hyväksynyt ajon tarkastamatta moista. Eikö meiltä löydy virkavallan / lain tietämystä, joilta olisi voinut kysyä asiasta?

Eikö ajo tuollaisenaan ole lain vastainen, jossa hallitus yllyttää jäsenistön rikkomaan lakia?

Näillä mietteillä

Seppo Sr

Ps. Herra, joka on soveltaen suunnitellut ajon alkuperäisen ajon mukaan on näköjään korkkaajien listalla. Toki ajaa saa oman ajonsa mutta korkkaajana.
En tiedä, itkiskö vai naurais!? :!: :?:

Re: SS1000-Historic20Fin

Lähetetty: 14 Heinä 2020, 09:42
Kirjoittaja levoksep
Minionit Kiittää !!

Tässä opiskellaan samalla foorumin käyttöä. Stuart aloittaa keskustelun, Kevin komppaa ja hetken päästä Bob ... :lol:

Juu tässä oli omaehtoinen karanteeni ihan viime minuuteilla, joten ehdittiin aloittaa kotimaan ajo ennen kuin se päättyi. Ehdittiin käydä nuoleskelemassa aloituspaikan vessannupit ja ovenkahvat.

Mukava ajo oli Sanin Mikolla ollut ja oliko se sama ralli viisi vuotta sitten Museoajona vai mikä se nimi silloin olikaan ??

No tussasimme visiirien pesussa niin kauan että 23 tuntia ehti vierähtää koko reissussa. Peukalo kipeänä silti ohituksista, joten sille joka 20 tuntiin napsii vähintään 13 kuittia ja 10 valokuvaa säilyttäen ajokorttinsa tarjoan jallupaukun :D

Suosittelen ottamaan mukaan autosta punaisen varoituskolmion, jonka voi kuvauksien ajaksi laittaa motarille varoittamaan muita kulkijoita tai ainakin korvatulpat, jotta voi rauhassa kuvata, kun rekat huudattavat alppi- ja sumutorviaan :o

Ajo pitää käydä heittämässä uudestaan nyt kun etappipisteet on tarkastettu ja katsoa löytyykö nopeutta hämäläisillekin. Lähtöaika oli hyvä, koska nyt yötä vastaan oli vain rekkoja tien päällä ja Kemi oli ohitettu aamulla ennen työmatkaliikennettä. Tietyöt hidastavat niitä, jotka noudattavat tieliikennelakia ja - määräyksiä yleensäkin, joten nyt malttia tien päällekin.

Minion Senior on opettanut, notta vittuilu on välittämistä ja sitä ei voi oppia...se tulee suoraan sydämestä :D

t.Minion Junior

Re: SS1000-Historic20Fin

Lähetetty: 14 Heinä 2020, 09:49
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Hyvä että ajo oli mieluisa ja ohjeet selkeät.

Kuvauskohteen kolme kohdalla on keskikaiteella varustettu tieosuus jossa paikoitellen ohituskaistallisia osuuksia. Kuvauskohteen kahdeksan kohdalla on keskikaiteella varustettu nelikaistainen ajorata. Kummatkaan tieosuudet kyseisillä kohdilla eivät ole moottori- tai moottoriliikenneteitä.

Kannan vastuuni tämän ajosuorituksen "modifioijana", joten turha syyttää hallitusta, sillä olen esitellyt tämän ajon suorittamisen yksityiskohdat ja todennut että sen pystyy toteuttamaan riittävän turvallisesti. Toki suorittajakin saa käyttää sitä kuuluisaa"pelisilmää" kun pysähtyy kyseisille kohteille. Valitan jos kokemus on ollut teille erittäin haasteellinen. Minusta eivät mielyttävimmät paikat pysähtyä, mutta ei kuitenkaan mitään erityisen ihmeellistä.

Mitä tulee korkkaamiseen, niin peli oli kaikille täysin tasapuolista. Lähdimme matkaan reilun tunnin ajosuorituksen julkaisemisen jälkeen. Näin olisi tapahtunut joka tapauksessa, olisi tämän ajosuorituksen suunnitellut kuka hyvänsä. Kuten aikaisempienkien korkkauksieni jotka ovat tapahtuneet suoraan julkaisutilaisuudesta käytän sen tunnin ja lähden liikkeelle...

-Harri.mopomies-

Re: SS1000-Historic20Fin

Lähetetty: 14 Heinä 2020, 13:15
Kirjoittaja harrimopomies
Moi!

Mr. jr. oli hallituksen jäsen ja hänellä olisi ollut mahdollisuus niin halutessaan vaikuttaa tämän ajosuorituksen ennakkotarkastukseen. Olisit silloin ollut äänessä. Tosin jr. päätti syystä tai toisesta (syytä en tiedä...) erota hallituksesta ja pettää kaikki häntä syyskokouksessa äänestäneet. Samalla toki jätit muut hallituksen jäsenet omillensa. Se siitä vastuunkannosta. Hyvät jr. ja Sr. luuletteko tosiaan ettei valmisteluvaiheessa käyty mainitsemianne asioita lävitse ? Missä kohdin ohjeistusta/sääntöjä hallitus tai ajosuorituksen laatija yllyttää laitomuuksiin ?

Tämän ajon suorittaminen ei vaadi laittomuuksia. Suoritus onnistuu annetun ajan puitteissa. Kyseessä on erikoisajo joka on vaativampi kuin perus SS1600K/SS1000. Aikaisemmassa viestissäni viittasin ajoaikaan, en kokonaissuoritusaikaan. Kokonaissuoritusaika määräytyy pakollisten sekä mahdollisten ylimäärääräisten taukojen sekä ajoajan muodostamasta kokonaisuudesta. Toiset viihtyy tauoilla kauemmin kuin toiset. Joitakin mopoja myöskin tankataan useammin kuin toisia.

Vielä korkkauksesta. Onko mielestänne niin ettei ajosuorituksen suunnittelija saa korkata kyseistä suoritusta ? Olisiko ollut oikein lähteä esim. illalla korkkaamaan ryhmässä, joissa olisi muita korkkaajia ? Vai pitäisikö odottaa vaikkapa seuraavaan aamuun, jos kukaan ei olisi vielä lähtenyt tien päälle ? Tällä hetkellä on tiedossa ko. ajosuorituksen korkkaajia viisi kappaletta, joista jokainen lähti liikkeelle johonkin aikaan saman vuorokauden puolella, eikö se ole ok ? Sainko mielestänne tässä ajosuorituksessa jotain merkittävää hyötyä korkkausta silmälläpitäen ? Niin kuin jo totesin olen aikaisemminkin lähtenyt jokaiseen suoraan julkaisutilaisuudesta/kotoa tapahtuneeseen korkkaukseen noin tunnin suunnitteluajalla riippumatta ketä ko. ajosuorituksen on suunnitellut. Em. seikasta johtuen joskus reissu on sujunnut hivenen "haastavasti" ja tienpäällä on joutunut tekemään uudelleen suunnittelua, olen (koko ryhmämme) kahdesti joutunut ajamaan ajosuorituksen uudelleen kun se on muuttunut perus SS1000 ajosuoritukseksi. Sitä se kiire teettää, mutta se on pelin henki jonka olen itse itselleni valinnut.

Turha syyttää sääntöjä ja mutista olosuhteista, sillä ne ovat mitä ovat lähtöhetkellä. Toisaalta voit suunnitella esim. kotonasi kaikessa rauhassa ja lähteä vaikka seuraavalla viikolla, tosin silloin ei enää vältttämättä tule korkkausta ja eikä ainakaan korkkausta suoraan julkaisutilaisuudesta, mutta se on jokaisen oma valinta. Pitäisikö ajosuoritusten suunnittelijoille luoda jokin karennsiaika koska saa lähteä tienpäälle ? Ei minulla ole mitään sitä vastaan. Muistaakseni tämä oli 14. korkkaukseni ja ensinmäinen korkkausajosuoritus jonka sisältöön olen itse vaikuttanut. Voitte olla huoleti, noudatan kyllä reilun pelin henkeä ja huomion että tälläisessä tapauksessa en ole se ainoa korkkaaja. Olen muuten joka kerta suorittaessani korkkausta antanut mahdollisuuden halukkaille lähteä mukaani. Toisinaan lähtijöitä on ollut useampiakin, toisinaan on saannut ajella itsekseen. Lisäksi olen useaan otteeseen tehnyt täysin selväksi että olen lähdössä korkkaamaan suoraan julkaisutilaisuudesta.

Tuo varoituskolmion käyttö ei ole ollenkaan huono idea, joten mikäli arvioi sen itselleen tarpeelliseksi ja se mahtuu (menee pieneen tilaan) mukaan niin voi toki ottaa sellaisen mukaan ja pystyttää sen tienlaitaan kohteiden 3, 5, sekä 8 valokuvaamisen ajaksi.

Mitenkähän tästä ajosuorituksesta yli 20-vuotta sitten selvittiin ? Ilmeisen hyvin ja näyttää tällä hetkellä ajonsuorittajia olleen listalla 13 kpl. Saadun palautteen perusteela tämän ajosuorituksen hankalimmat jutu ovat lähtöaika ip.-ilta sekä vaatimus samasta lähtö- ja paluuhuoltoasemasta (Neste Kivistönmäki, Lahti). En kiistä etteikö kyseisten kohteiden valokuvaaminen olisi hivenen haasteellista, mutta laitonta se ei kuitenkaan ole. Tästä ajosuorituksesta on jo nyt jätetty useita valokuvauskohteita pois, joten olisiko nämäkin mielestänne tullut poistaa ? Mikäli nämä kohteet todetaan esim. ajosuorituksen päivitystä tehdessä (talvella ?) erittäin vaaralliseksi, niin poistettakoon ne sitten. Minä en siitä päätä, mutta joka tapauksessa tälläisen ajosuorituksen olen modifioinnut ja mielestäni/todistettavasti se on toteuttamiskelpoinen.

Kehoitan mahdollisia suorittajia erityiseen varovaisuuteen kohteiden 3, 5, sekä 8 valokuvauksen osalta. Lisäksi muistutan massiivisista tietöistä Oulun ja Kemin sekä Juvan ja Mikkelin välillä. Lisäksi on syytä pitää mielessä erityisesti poronhoitoalueella liikkuvat eläimet. Olkaa varovaisia siellä ulkona, vai miten se slogani menikään...

PS. Mainitaan vielä ettei korkkaajien joukossa ole Jr.n ja Sr:n nimiä, joten missä olitte ?

-Harri.mopomies-

Re: SS1000-Historic20Fin

Lähetetty: 14 Heinä 2020, 21:24
Kirjoittaja levoksep
Iltojen iltaa

Luin kahteen kertaan. En löytänyt Harrin vuodatuksesta huumoripläjäystä. Taidan olla tosikko... :shock:

t. Minion Junior

Re: SS1000-Historic20Fin

Lähetetty: 23 Heinä 2020, 09:23
Kirjoittaja Timo Räisänen
harrimopomies kirjoitti:Moi!
Miten Timo reissu sujui ? Onko tulossa lyhyttä reissuraporttia ?
-Harri.mopomies-
Toivottavasti. Tänä kesänä jokin kiinalainen virus vaivaa pyöriäni, ainut joka on kestänyt ajamisen Lahden pohjoispuolella on Keeway Hurricane. Mutta en ole vielä luopunut toivosta ja yrityshaluja jällellä.

Re: SS1000-Historic20Fin

Lähetetty: 24 Heinä 2020, 11:09
Kirjoittaja R T Sav
Timo, milloin seuraava yritys ?

Re: SS1000-Historic20Fin

Lähetetty: 25 Heinä 2020, 10:15
Kirjoittaja Timo Räisänen
Eilen, pääsin tallilta 500m ja pyörä hyyty. Mekaanikko soitti illalla ja lupasi korjata pyörän sunnuntaiksi.

Re: SS1000-Historic20Fin

Lähetetty: 25 Heinä 2020, 17:33
Kirjoittaja Zoltan
Timo Räisänen kirjoitti:Eilen, pääsin tallilta 500m ja pyörä hyyty. Mekaanikko soitti illalla ja lupasi korjata pyörän sunnuntaiksi.
Ei tainnut mainita minkä viikon sunnuntaista kysymys ;) Eiku klo 13:07 startti varikolta ja kohti historian havinaa