Vuosiajo 22

Vuoden 2022 ajankohtaiset keskustelut
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4123
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Vuosiajo 22

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Hyvä aihe,
Pohdin pitääkö kuva ottaa tornin huipulta ja pitääkö siinä näkyä myös oma pyörä?
Vuosiajo 2022 vaatimukset täyttyvät, kun kuljettaja esittää em. kuittien lisäksi valokuvat 8kpl valitsemistaan käyntikohteista.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
BemAri

Re: Vuosiajo 22

Viesti Kirjoittaja BemAri »

...ja kun ohje luetaan loppuun saakkaa.
Kyllähän sen pyöränkin sinne torniin saa roudata, saattaapi kulua vain hippasen enempi aikaa kuvauskohteella :)
...kuvassa näkyy kuljettajan käyttämä moottoripyörä tunnistettavasti...
Timo Räisänen kirjoitti: 23 Huhti 2022, 17:26 Hyvä aihe,
Pohdin pitääkö kuva ottaa tornin huipulta ja pitääkö siinä näkyä myös oma pyörä?
Vuosiajo 2022 vaatimukset täyttyvät, kun kuljettaja esittää em. kuittien lisäksi valokuvat 8kpl valitsemistaan käyntikohteista.
Lasse
RST-ahteri
Viestit: 729
Liittynyt: 22 Elo 2010, 16:23
Kerho: IBA
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Vuosiajo 22

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Jos tetsaamiseksi menee 2012 vuosiajon malliin niin tämäkin käy:
"Jos jostain syystä et saa moottoripyörää kuvaan mukaan niin ota itsestäsi ja kohteesta ”SELFIE” kuva. Jos kuvan ottaminen itsestä tuntuu hankalalta ja menee aikaa kun pitää katsoa onko tukka hyvin ja näkyykö kello varmasti, niin on myös mahdollista käyttää IBA Finland tunnistelippua kuvassa. Mikäli kuva on epäselvä, tai ohjeiden vastainen se tullaan hylkäämään."
Pohjois-Thaimaata moottoripyörillä,
FACEBOOK ryhmä:
--> Pohjois-Thaimaan ajajat
levoksep
RST-ahteri
Viestit: 480
Liittynyt: 29 Heinä 2014, 21:36

Re: Vuosiajo 22

Viesti Kirjoittaja levoksep »

Moroo

Tappara jyrää lätkässä.... hyvä niin.

Vuosiajon korkkausta kävimmä yrittämässä Seniorin kanssa lauantaina ja nyt alkaa vasta järki luistaa jälleen. Jos näin voisi muotoilla. Yhtään ei huvittanut naputella raporttia sunnuntai-iltana tai vielä eilenkään. Parin päivän päästä toki mieli hinkuu jo tien päälle.

Vaikka starttihetkellä 15:34 lämpöasteita oli reiluun, niin yöllä paleltiin, vaikka lähes kaikki ajokamat oli päällä, mitkä omistetaan. Pari kerrosta merino-villaa, Outlastia, Gerbing, Rukka-puku ja päällimäisenä vielä Ski-Doon kelkkapuku. Talvellakaan ei ole nuin kylmä. Rannikkotie Porista Vaasaan oli hyytävä ja kosteita alueita lävistettin visiirit huurussa paikoin pakkasasteissa.

Lähtöpaikkana oli Vorssa ja suunnitelmat tehtiin rautakaupassa noin varttitunnissa. Suurkiitokset Tapanille vinkistä, että joillakin torneilla saattaa olla vielä lunta sorateillä. Seniorilla oli nimittäin suvikumit RT:ssä. Itellä oli Gessussa noin 60 %:set nupirenkaat talven kurvailujen jäljiltä. Tosin ensimmäiselle tornille Kaukolanharjulle ei niilläkään päässyt kuin puoleen väliin rinnettä. Sitten loppui luotto taitoihin. Seniori juoksi parkkipaikalta pää märkänä rinnettä ylös kansallismaisemia ihastelemaan. Jokainenhan nyt varmaan on nähnyt Albert Edelfeltin maalauksen "Kaukolanharju auringonlaskun aikaan" ??

Skippasimme siis kaikki muut tornit, joihin google maps näytti soratietä. Isoja teitä vauhdikkaasti piti kurvailla ja saaapua kotiin saunomaan noin 20 tunnissa. Toisin kävi. Taapersimme lähes 23 tuntia ja silti motareita huristeltiin hyvät pätkät. Kyllä Annual Ride on aina hidasta etenemistä, kun valokuvia "joutuu" räpsimään ja hyvin harvalta tai tuskin miltään tornilta olisi saanut tähän aikaan vuodesta kuittia.

Mielenkiintoisia paikkoja oli kuvattavana ja varmaan joissakin torneissa pitää oikeasti poiketa myöhemmin ajan kanssa. Metsän eläimiä oli runsaasti aitojen molemmilla puolilla. Jäniksiä oli yliajettuina parinkin turkin verran eli jos tyhjäksi puserrettuja nahkoja olisi kerännyt, niin kokopitkä Keihäs-turkki olisi saatu Seniorillekin pontikankeittopalttooksi. Puolisen metriä meni tähtäys pieleen metsäkauriista, joka koikkelehti kasitiellä ojan penkasta ajoradalle. Tällä kertaa siis näin...

Soppeli vuosiajo ja varmaan kesämmällä sitten uusiksi.

t. seppo jr
sf1234
RST-ahteri
Viestit: 464
Liittynyt: 21 Huhti 2009, 14:30

Re: Vuosiajo 22

Viesti Kirjoittaja sf1234 »

Tampere Moro!

Tappara pärjää...

Ar 22
Jokioisten mies juoksutti startin jälkeen Tammelaan, Kaukolanharjun näkötorni Portaantie 489 31300 Tammela. Kilometrin jumppa hiekkaharjulla ajon startteriks. Kiitti...Paita ihan märkänä.
Siitä paanalle, Hki; Hanko lämmintä kuin Suomen suvessa ajelisi.
Rauma, Pori,,,pimenee, mistä ja miten kuvat saa umpi pimeessä.
Onneks Jr Gessussa on studioluokan valot, valot kohteeseen ja ukko seisoon kohde taustalla...toimii.
Jyväskylässä nuorisoketjulaisten kanssa jutustelu aamun tunteina meinas mennä ylitunneille. Hianoo ku nuoriso tykkää motoripyäräilystä.
Kangasala ... kotona! Mitä!!! 500 km ajamatta, kaikki kohteet käytynä...
Joutoajoa konetiellä... :-(
23h kotio, soppa, sauna, sahti
16 h unta ja uutena miehenä uusiin seikkailuihin

Mielenkiintoinen AR 22
kesällä uusiks, uusin paikoin

Sr
sf1234
RST-ahteri
Viestit: 464
Liittynyt: 21 Huhti 2009, 14:30

Re: Vuosiajo 22

Viesti Kirjoittaja sf1234 »

Moro!

Loimaalta lausune onnen säveliä!
"Ajonne hyväksytty, kiitettävin arvosanoin!"

Kiitos ajotarkastajille nopeasta toiminnasta, jälleen!

Kiitos, Jr ajoseurasta!
Timo Räisänen
Jaloteräskankku
Viestit: 4123
Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
Kerho: IBAF
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vuosiajo 22

Viesti Kirjoittaja Timo Räisänen »

Glykooli-kerholla ollut väärät pakkasnesteet tuossa ajossa.
Tuo kerhon viirin käyttö oli hyvä vinkki. Muistaiko kaverini Als Heimer minne sen olen laittanut.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
muppelo1954
Kermaperse
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Marras 2018, 20:30
Kerho: IBA

Re: Vuosiajo 22

Viesti Kirjoittaja muppelo1954 »

Ehtoota Rautaperseet

Ajokausi on sitten korkattuna vuosiajon osalta. Heikin kanssa yhteistuumin ajo ajettiin. Pakolliseksi kohteeksi valitsimme Tervajoen vesitornin, jossa pieni puikkaus päätieltä ja mopon saa hyvin asemiin kuvattavaksi kohteen kanssa. Seuraavaksi kohteenamme on Savivuoren näkötorni Viitasaarella ja mopolla pikkuruista pikitietä ylös asti. Sitten Nivalan vesitorni, jonne menimme takakautta, että saatiin edustava kuva. Haapajärventieltä toki saa kelvollisen kuvan moposta ja taustalla olevasta tornista.
Sitten olikin vuorossa kaikille tuttu Puijon näkötorni ja mopolla tietenkin vireen asti. Tässä kohteessa huomion arvoista on ehkä se, että ylhäällä piha ja parkkialue oli korjauksen alla, sorainen ja vähäsen nyt sekava. Meille kuvauskohde n:o 4 oli sitten Naisvuoren näkötorni Mikkelissa. Tornille pääsee hyvin, mutta nyt se on korjaustöiden vuoksi huputettuna, joten kuvaa vaan huputetusta kohteesta. Seuraavana meillä oli Hakamäen näkötorni museoalueella Savitaipaleella. Alueelle nousi pieni hiekkatie aivan kuntoportaiden vierustaa. Navit ei varmaankaan siitä ohjaa, mutta etsivä löytää. Seuraavana sitten kuukausikahveistakin tuttu Vehoniemen näkötorni ja taasen mopolla ihan viereen asti. Viimeinen kohteemme oli Mannanmäen näkötorni. Tällä hienolla kohteella olimme yöllä ja kuvan sai kohteesta ihan hyvvin. Se on yövalaistu ja tornissa lukee teksti Mannanmäki. Kohteelle meno on sokkeloista, uuden tiejärjestelyn vuoksi ja mäen päälle pääsee kloperoista hiekkatietä tornin aivan viereen. Pimeällä nousu oli jännä ja loppuhuipennuksena terävä nousu ylätasanteelle. Onneksi meillä riittävästi uskoa itseemme ja pienimmällä vaihteella perille asti. Laskeutuminenkin oli meille yhtä jännää yläosaltaan, tuli vain mieleeni
muppelo1954
Kermaperse
Viestit: 37
Liittynyt: 13 Marras 2018, 20:30
Kerho: IBA

Re: Vuosiajo 22

Viesti Kirjoittaja muppelo1954 »

Tää keskustelupalsta on sitten jännä juttu itselleni. Saan viestit lähteen kuinka vaan ja pelkällä katseella. Haa

No ei mulla nyt juurikaan enempää ollut asiaa. Sen verran kuitenkin että oikein isolla pyörällä, yöaikaan ja yksin kannattaa harkita Mannanmäkeä. Tokihan kävelyä ei mikään voita, mutta aikaa kuluu.
Aikaa kuluu muutenkin, meille kuittimatkana n. 1640 km ja aikaa kului 23 h. Mutta mukavaa oli, sehän on sanomattakin selvää.

Mukavia ajoja. T:Tapsa
Lasse
RST-ahteri
Viestit: 729
Liittynyt: 22 Elo 2010, 16:23
Kerho: IBA
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Vuosiajo 22

Viesti Kirjoittaja Lasse »

Ihan ensin kiitos meidän AR22 ajon tarkastajalle ja ajokordinaattorille. Eilen vihdon ja viimein sain 23.6 ajetun ajon paperit sähköiseen ajotarkastukseen ja tänään 6:56 tullut ajosta hyväksyntä. HUH huh kun on nopeeta toimintaa IBAn päässä että kiitosta vaan.

Siitä olen ylpeä että ihan itse suunnittelema ajo alusta loppuun sen enempää keneltäkään vinkkejä kysymättä. Kun ajo oli julkaistu niin noin tunti siitä mulla oli ajo lähes ajamista vaille valmis. Aulanngon näköalatornia lukuunottamatta jokaiseen sai pyörät viereen ja Aulangon näköalatornin parkkipaikalta oisko ollut 100m kävelymatka tornille. Kuittipaikat sitten valitsin tornien läheisyyteen ja meille sopivin välimatkoin.

Ajossa kyllä sattui ja tapahtui. Pimeimpään aikaan mulla meni Varaderosta päävalot ja päiväledit, onneksi valoja silti oli resrvissä. Viaksi selvisi ajon jälkeen oikariin ottanut halpis valokatkaisija.

Matkassa oli suunistusapuna Garminin käsikapula ja Garminin muutamia vuosia vanha zumo. Ihmettelin jo alkumatkasta miksi käsikapulan näyttö ei pala kirkkaana niin kuin aikaisemmin. Syykin selvisi, virtakaapeli ei syötä jostain syystä virtaa ja vara-akut jätin tietty talliin. Nooh, paltamossa loppui käsikapulasta akku.

Zumossa taas ollut sitä vikaa että rupee sammuilemaan ja kyykkää oudosti sateessa. Nyt sitten rupesi tekemään samaa kuivalla kelillä. Nivalassa tilttasi ensimmäisen kerran ennen Nivalan tornia. Nooh, onneksi olin pyörittänyt google mapsia ja linkittänyt reitin puhelimeen niin äkkiä löytyi Nivalan torni sillä. Nooh suljn zumon Nivalan tauon ajaksi ja sain sen toimimaan taas tauon jälkeen.

Seuraavaksi sitten Laihian Seoon hakemaan kulmakutti ja pitämään toinen ansaittu tauko kun ajo mennyt muuten putkeen.

Laihialta sitten "ihanalle" Laihia - Tampere - Hämeenlinna välille. Tiesin jo etukäteen että tämä väli tulee taas kerran puuduttamaan itseäni. Reilusti kun oli tullut juotoa niin pakko oli päästä kuselle ja muutenkin pieni pysähtyminen p-alueille teki terää juotavan, venyttelyn ja napostelun muodossa. Kolmannen kusitaoun samaiselle välille otin 9.5km ennen aulangon risteystä että aulangon parrkkipaikalle ei tarvitse lähteä etsimään puskaa mahdollisten muiden kävijöiden joukossa. Nooh pieni kusitauko kun oli pidetty niin ei muuta kuin menox viimeiselle aulangon tornille.... P-alueelta lähtiessä katsoin että vasemmalta lähestyy auto että en tungekkaan tohon väliin, nori pysähdys ennen ajorataa mutta sitten räsähti takana ihan perkeleesti... minä että ei ole todellista... tajusin heti että kaveri tööttäsi vahingossa mun perään... ja mulla ei ollut mitään muuta mielessä että loppuikon mun tai mahdollisesti kaverin ajo tähän... minä pystyssä nurin asfaltille (kaverin pysyessä pystyssä) , todettiin enimmäiseksi eetä ei henkilövahinkoja ja seuraavaksi tarkistettiin mun pyörrä että ei ole öljy-ja nestevuotoja... luojan kiitos ei ollut, kaatumaraudassa oleva lisävalo otti osumaa oikeanpuoleiseen syyläärin. Vasemman puoleisen peilin vein kaatuessa mukana, sivulaukku ruvelle, ohjaustanko taittu, etupumput vaatii rihtauksen ja uusi syyläri. Pyörä ensi viikolla korjaukseen ja kaverin vakuutus hoitaa. Tässä olisi ollut ainekset kyllä isompaankin, onni onnettomuudessa että kaveri tööttäsi mua suoraan takarenkaaseen, jos olisi töötännyt jompaan kumpaan sivuun niin oltaisiin voitu olla molemmat kumossa tai käynyt pahemmin. Lisäki kaveri tööttäsi mut 0.5m ajoradasta.

Pienen töötin jälkeen matka jatkui kohti viimeistä aulangon tornia. Sieltä lähtiessä zumo kaatui taas mutta pienen herättelyn jälkeen reitiys lähimmälle nesteen kylmäasemalle. Kylmäasemalta lähtiessäzumo kaatui taas. Meidän piti pitää kolmas tauko hämeenlinnasssa mutta se jäi pitämättä, ei ollut enää huumoria siihen ja eikä oikeen enää ylimääräistä aikaa. 45min jäi Raision päässä regyliä. Että sellainen ajo ja jäipähän taas jotain muisteltavaa!! Ja KIITOS vielä erittäin nopeasta ajon tarkastuksesta!!
Pohjois-Thaimaata moottoripyörillä,
FACEBOOK ryhmä:
--> Pohjois-Thaimaan ajajat
Vastaa Viestiin