"SS1000 Mutkaperse" 17.-19.6. SIIRRETTY

IBA Finlandin tapahtumiin sekä muihin mp-tapahtumiin liittyvä keskustelu
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: "SS1000 Mutkaperse" 17.-19.6. SIIRRETTY

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Ei se olekaan.
Mutta Suomessa on liikennesäännöt joita pitää noudattaa.
Ja tämän vuoden IBA Finlandin teemana on turvallisuus.

Jos mutkaperseen ajaminen yksin kuivallakelillä on aikataulullisesti hyvin haastava, liikennesääntöjä noudattaen,
niin miksi pitää lähteä yrittämään sellaista jonka onnistuminen on hyvin vaikeaa ja mahdollisesti jopa vaarallista.

Kyllä tälle reitille voi valita 'oikaisuja' jos keli on huono. No nyt se on huono, joten valitaan niitä oikaisuja.
Mutta miksi lähteä sitten ajamaan 'mutkapersettä' jos niitä mutkia ei voi ajaa, ainakaan turvallisesti.
Tai sitten pitää 'suorilla' kellottaa niin suuria ylinopeuksia että ajo ei ole enää 'turvallista' tai ainakaan IBA sääntöjen ja hengen mukaista.

Ihan varmasti tämän reitin pystyy ajamaan sateellakin 24 tunnia kuluessa, jos ei piittaa nopeusrajoituksista eikä IBA säännöistä.
Ilmeisesti suolla ja sorapätkillä ei ole niin paljon nopeusrajoituksia että niistä tarvitsisi välittää, vaan voi vetää fiiliksellä ja omien rajojen mukaan.

Tervettä järjeä SAA käyttää ja Fobba osoitti sitä mitä mainioimmin tunnustamalla tosiasiat.
Toki huomen aamulla kuka tahansa SAA lähteä ajamaan mutkapersettä, ja ihan mitä tahansa reittiä.

Onnea matkaan kaikilla halukkaille ja kosteita kurvia ja poliisin välttelyä 'suorilla'.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
jonkko
Kuuraperse
Viestit: 775
Liittynyt: 19 Loka 2009, 22:46
Paikkakunta: Parainen

Re: "SS1000 Mutkaperse" 17.-19.6. SIIRRETTY

Viesti Kirjoittaja jonkko »

En tiedä reittiä enkä tunne sitä aikataulun mukaan miten mikäkin pätkä menee.
Mutta oikeesti,eihän elämä eikä moottoripyöräily ole pelkästään auringon laskussa ajaen laulellen i´m a pore lonesome cowboy ja Jolly Jumpperi hoitaa liikkumiset.
Omasta mielestä (ja ihan mun oma mielipite) niin elämässä pitää olla haastetta,en minäkään mene semmoiseen mitä pidän vaarallisena,en ainakaan kovin kovaa.
Lapsia mullakin on ja nuorin alle vuoden,mut en mä silti ole lopettanut ajamiset jos vettä sataa,enkä sorapätkissä (valtaosa mun pätkist) ole lopettanut sitä soran siirtelemistä.

Olet oikeassa siitä että soissa ei pahemmin ole nopeuskylttejä ja vaikka oliskin niin ei se vauhti siinä nousee :lol:
Sorateillä on tottakai,mutta ylensä siin saa ajaa kovempaa kun pystyy vauhdin tasaisena pitää,näin yleisesti.
IBA ajohan on eri juttu kun siin on pakko mennä rajoituksien mukana,ainakin yrittää.

Enkä mä ole vuosiin vetänyt rajalla,tullut liian vanhaks semmoiseen kun tarpeeks kovaa pääsee semmoisessakin vauhdissa et on pieni mahis jottain tehdäkin jos jotain yllättävää tulis eteen.

Tottakai jokainen itse päättää mihin haluaa ryhtyä,ikinähän ei ole ollutkaan mistään muusta kyse!!!


Lainaus = Jos mutkaperseen ajaminen yksin on kuivallakelillä aikataulullisesti hyvin haastava, liikennesääntöjä noudattaen,
niin miksi pitää lähteä yrittämään sellaista jonka onnistuminen on hyvin vaikeaa ja mahdollisesti jopa vaarallista.

No just sen takia 8-)



Ja suolle taas!
KTM 640 Adventure mitä käytän suonupotuksista ulkomaan lomareissuihiin vaimon kanssa.
ss1000 5.9-09
ss1000 5.2-10
ss1000 Dusty Butt 8.6-12

http://sites.google.com/site/dustywobblssnow/

http://picasaweb.google.fi/lekasora/
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: "SS1000 Mutkaperse" 17.-19.6. SIIRRETTY

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

jonkko kirjoitti:miksi pitää lähteä yrittämään sellaista jonka onnistuminen on hyvin vaikeaa ja mahdollisesti jopa vaarallista.

No just sen takia 8-)

Ja suolle taas!
Jokainen voi omissa suunnitelmissa ja ajoissa tehdä just niin vaativia ja hankalia valintoja kuin haluaa.
Sitten kun 'järjestetään kerhon organisoima ja yhteinen tilaisuus' pitää harkintaa käyttää ENEMMÄN.

IBAn ohjeet: Liian suuri ajo- ja tilannenopeus vaikuttaa kaikkien tiellä liikkujien turvallisuuteen:...
... oltava valmiina jättämään suoritus kesken, mikäli oma tai muiden liikenneturvallisuus vaarantuu.
...
Ole valmis turvallisuussyistä muuttamaan ajoreittiä tai keskeyttämään ajo; pitkä tietyö, huonot sääolosuhteet, tie poikki, väsymys, eksyminen reitiltä, oma kunto ...

Tämä OMA KUNTO juuri esti minua osallistumasta IBA ralliin ja nyt kelkkaretkelle. Kelkkaretken torpedoi myös työkiireet. Paha kesäflussa iski juuri pahimpaan aikaan. Toki avattavan kypärän kanssa saa nokan tyhjennettyä pysähtymällä tienposkeen, mutta ajon luonne oli sen mukainen että en nähnyt järkeväksi lähteä pysähtelemään 20-30 km välein ympäri Suomea. Lisäksi useampi huonosti nukuttu yö alla ei paranna motivaatiota lähteä puoleksitoista vuorokaudeksi mopoilemana 4 tunnin pakkopysähdyksellä.

Mutkaperse on tehty tarkoituksella HAASTAVAKSI ja aikaa vieväksi, kuivat keliolosuhteen huomioiden.
Nyt sadekeli tekee ajon niin hankalaksi että 'virallisena tahona kerhon' oli järjevintä siirtää yhteinen ajo.
Järkeä saa edelleen käyttää, ja jos halukkuutta ajoon on niin reitti on kaikkien nähtävissä ja ajettavissa, juuri siinä kelissä ja niissä olosuhteissa kuin haluaa.

Tapahtumat: Mutkaperse 2011: Linkki ehdotukseen http://i416.photobucket.com/albums/pp24 ... aperse.jpg
(linkki on vähän huono, mutta ajatus siitä selvinnee)
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: "SS1000 Mutkaperse" 17.-19.6. SIIRRETTY

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

Mielenkiintoinen kysymys ja "uusi aluevaltaus"... Perinteisestihän IBA ajot ovat olleet "matka-ajoja" joissa ei ole voinut tai tarvinnut valita säitä, eli ajetaan satoi tai paistoi.

Kuitenkin nälkä näyttää kasvaneen syödessä, eli 24h/1000mailia teeman ympärille on noussut uusia sekä IBA:n että ei-IBA:n projekteja jotka luonteeltaan ovat poikkeavia näistä perinteisistä "matka-ajoista". Esim. juuri "mutka-perse", "rata-perse", "Ice-Butt", "Dusty-Butt 1000", ja varmaan muitakin. Omasta mielestäni positiivinen ja tervetullut kehitys, kunhan harkintakyky jä järki on mukana. IBA hallitus on tietysti edelleen se elin joka harkintansa mukaan hyväksyy tai hylkää IBA:n nimissä tehtävät projektit.

Nämä uuden tyyppiset ajot ovat luonteeltaan jo varsin "extreemejä" ja vaativat hyväksyttynäkin sekä osallistujilta ja järjestäjiltä aivan uudenlaista "pelisilmää", harkintaa ja vastuuta siitä milloin hommaa kannattaa yrittää ajonsääntöjen, liikennesääntöjen ja liikenneturvallisuuden vaarantumatta tai milloin homma pitää puhaltaa poikki.

Mutkaperseen kohdalla vastuuhenkilö käytti tätä harkintaa vastuullisesti ja esimerkillisesti puhaltaen aikalisän. Näin tulee tehdä jatkossakin, jos tilanne sitä vaatii joko ennen ajoa tai ajon aikana.

Jokaisen IBA ajajan tulee ymmärtää myös omissa ajoissaan käyttää harkintaa siitä koska esim juuri turvallisuuden nimissä siirtää suunniteltua ajoa, tai keskeyttää jo aloittamansa ajo.
Fobba
Teräsperse
Viestit: 356
Liittynyt: 24 Huhti 2009, 13:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: "SS1000 Mutkaperse" 17.-19.6. SIIRRETTY

Viesti Kirjoittaja Fobba »

Tuossa muutamassa edeltävässä viestissä oli löydetty se oleellisin - yhdistyksen organisoimissa ja sen nimissä tapahtuvissa ajoissa on pakko miettiä vastuullisesti se, mihin lähdetään ja mihin ei.

Itse en halua enkä toivo kenenkään muunkaan joutuvan tilanteeseen, jossa vetämässään projektissa tai tapahtumassa tapahtuu jotakin ikävää. Vaikka ikävyyden "syy" ei olekaan yhdistyksen tai vastuuhenkilön, voi moraalisesti seuraukset olla turhan kovia kannettavaksi.

Märkä tie ja sade varsinkin matkaisilla ja pikinauha-paikatuila teillä ovat useimmille ajajille liian riskialtin ympäristö. Kun lisäksi piti huomioida se, että ko. olosuhteita saattoi olla edessä silloin, kun takana on jo 20 tuntia ajoa ja 1300 km, nousevat turvallisuusriskit vielä entisestään.

Tätä taustaa vastaan oli melkoisen helppo tehdä päätös Mutkaperse-tapahtuman siirtämiseksi ajankohtaan, jossa olosuhteet olisivat paremmat.

Jokatapauksessa, tänä kesänä tämä vielä ajetaan... ;)
Don`t call me, I`ll call you...
Maukka68
Täyden kympin perse
Viestit: 1015
Liittynyt: 15 Elo 2010, 17:45
Paikkakunta: Turku

Re: "SS1000 Mutkaperse" 17.-19.6. SIIRRETTY

Viesti Kirjoittaja Maukka68 »

Fobba kirjoitti:Tuossa muutamassa edeltävässä viestissä oli löydetty se oleellisin - yhdistyksen organisoimissa ja sen nimissä tapahtuvissa ajoissa on pakko miettiä vastuullisesti se, mihin lähdetään ja mihin ei.

Itse en halua enkä toivo kenenkään muunkaan joutuvan tilanteeseen, jossa vetämässään projektissa tai tapahtumassa tapahtuu jotakin ikävää. Vaikka ikävyyden "syy" ei olekaan yhdistyksen tai vastuuhenkilön, voi moraalisesti seuraukset olla turhan kovia kannettavaksi.

Märkä tie ja sade varsinkin matkaisilla ja pikinauha-paikatuila teillä ovat useimmille ajajille liian riskialtin ympäristö. Kun lisäksi piti huomioida se, että ko. olosuhteita saattoi olla edessä silloin, kun takana on jo 20 tuntia ajoa ja 1300 km, nousevat turvallisuusriskit vielä entisestään.

Tätä taustaa vastaan oli melkoisen helppo tehdä päätös Mutkaperse-tapahtuman siirtämiseksi ajankohtaan, jossa olosuhteet olisivat paremmat.

Jokatapauksessa, tänä kesänä tämä vielä ajetaan... ;)

Oikea päätös Fobbalta.

Ps. Olin yksi niistä jotka löi hanskat tiskiin.

maukka
Zoltan
Timanttiperse
Viestit: 2724
Liittynyt: 23 Touko 2009, 22:46
Kerho: Diamond

Re: "SS1000 Mutkaperse" 17.-19.6. SIIRRETTY

Viesti Kirjoittaja Zoltan »

Kun tälläisiä "vaativia"ajosuorituksia lähdetään suorittamaan niin ei niitä kannata lähteä suurella kesketys ja turvallisuus riskillä suorittamaan .
Säätekijät ovat sellaiset että niihin saattaa kaatua turhaan muuten hyvä suoritus . (Nasse 80km/h jos sitäkään) joten olosuhteiden valinta on osa hyvää suunnittelua .
Erinomainen valinta vastuuhenkilöltä siirtää ajo parempiin olosuhteisiin .

hieno laji , aina olen tykännyt
Hieno laji , aina olen tykännyt !




Timanttiperse no 1/2017 20/20 ths ,2013 100t km/12kk , 2013 10/10 ths, 2011 GN72 2012,2016,2017
keskimäärin 2878,790km/ajo
zetor1400
Kermaperse
Viestit: 27
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 21:19
Kerho: IBAF

Re: "SS1000 Mutkaperse" 17.-19.6. SIIRRETTY

Viesti Kirjoittaja zetor1400 »

Olin ja olen yksi niistä, jotka löivät hanskat tiskiin eilisen Mutakaperseajon osalta.

Kävin sitten uteliaisuuttani kokeilemassa marssivauhtia pikkuGessulla vastaavia mutkateitä pitkin eilen aamupäivällä.
Satoi alusta loppuun, välillä aika rajustikin.

Hieman vajaan 4 tunnin koeajon saalis oli noin 300 km. Asettelin vauhdin tilanteen, rajoitusten ja IBA:n periaatteiden mukaisesti.

En olisi millään pystynyt jatkamaan matkaa 5-kertaiseksi noissa olosuhteissa tinkimättä jostain......

:?
Ismo Mannila
Jaloteräskankku
Viestit: 2078
Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
Kerho: TFMK

Re: "SS1000 Mutkaperse" 17.-19.6. SIIRRETTY

Viesti Kirjoittaja Ismo Mannila »

Nyt vaan uutta matoa koukkuun.
Tosin sääarvaukset näyttää edelleen paljon sinistä palkkia, joten kostealta näyttää.

Minä ajoin mutkaperseen harjoituksen kuukausi sitten ja yöllä oli aikasen pimeää.
Joten näkemisen kannalta ajon voisi yrittää saada kuukauden aikana.

Sovitaanko seuraava kuiva viikonloppu juhannuksen jälkeen?
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
CapoSakke
Kuuraperse
Viestit: 456
Liittynyt: 04 Joulu 2009, 14:46
Kerho: Dusty Wobbls
Paikkakunta: Joroinen

Re: "SS1000 Mutkaperse" 17.-19.6. SIIRRETTY

Viesti Kirjoittaja CapoSakke »

Hyvin sannottu ja tiivistetty asia Juoksa.
Jouoksa kirjoitti:Mielenkiintoinen kysymys ja "uusi aluevaltaus"... Perinteisestihän IBA ajot ovat olleet "matka-ajoja" joissa ei ole voinut tai tarvinnut valita säitä, eli ajetaan satoi tai paistoi.
Perinteinen IBA ajo on mielestäni perustunut määrätyn mailimäärän ajamiseen vaaditussa ajassa, 24. 36, 72h, jne.
Perinteisessä ajossa myös reitti / tiestö jota suoritukseen käytetään on ollut suunnitelman mukainen, ja yksinkertainen / nopea, että tuloksena olisi hyväksyttävä suoritus.
Jouoksa kirjoitti:Kuitenkin nälkä näyttää kasvaneen syödessä, eli 24h/1000mailia teeman ympärille on noussut uusia sekä IBA:n että ei-IBA:n projekteja jotka luonteeltaan ovat poikkeavia näistä perinteisistä "matka-ajoista". Esim. juuri "mutka-perse", "rata-perse", "Ice-Butt", "Dusty-Butt 1000", ja varmaan muitakin. Omasta mielestäni positiivinen ja tervetullut kehitys, kunhan harkintakyky jä järki on mukana. IBA hallitus on tietysti edelleen se elin joka harkintansa mukaan hyväksyy tai hylkää IBA:n nimissä tehtävät projektit.
Näissä "Useamman ruokalaijin" ajoissa on taas keskitytty enemmän tiestön, ajoalustan ja olosuhteiden hallitsemiseen. Olen Juoksan kanssa täysin samaamieltä posiitivisesta kehityksestä, koska ajot kehittävät myös ossallistujien useita ominaisuuksia kuten: ajotaito, pyörän hallinta, tekniikkan osaaminen, fyysinen / henkinen kunto jne. Pitää myös muistaa että, nämä ajot vaativat ajokalustolta ja ajajilta aivan uudenlaista suhtautumista / valmistautumista ajosuoritukseen.
Jouoksa kirjoitti:Nämä uuden tyyppiset ajot ovat luonteeltaan jo varsin "extreemejä" ja vaativat hyväksyttynäkin sekä osallistujilta ja järjestäjiltä aivan uudenlaista "pelisilmää", harkintaa ja vastuuta siitä milloin hommaa kannattaa yrittää ajonsääntöjen, liikennesääntöjen ja liikenneturvallisuuden vaarantumatta tai milloin homma pitää puhaltaa poikki.
Tässä tulemme asiaan, joka jokaisen ns. "Extreme" ajoon osallistujan tulee aina muistaa ja ottaa huomioon niin ennen ajoon osallistumista, kun myös ajon aikana, "Missä kulkee oma raja".

On hyvin uhkarohkeaa ja vaaralista yrittää kiivetä Mount Everestille, jos ei ole edes käynyt Näsin neulassa..
Eli ossallistujan oman itsekritiikin on oltava tarpeeksi vahvaa puhaltaa peli poikki, kun olosuhteet ylittävät omat taidot / kyvyn hallita asioita.
Jouoksa kirjoitti:Mutkaperseen kohdalla vastuuhenkilö käytti tätä harkintaa vastuullisesti ja esimerkillisesti puhaltaen aikalisän. Näin tulee tehdä jatkossakin, jos tilanne sitä vaatii joko ennen ajoa tai ajon aikana.

Jokaisen IBA ajajan tulee ymmärtää myös omissa ajoissaan käyttää harkintaa siitä koska esim juuri turvallisuuden nimissä siirtää suunniteltua ajoa, tai keskeyttää jo aloittamansa ajo.
Koska kyseessä ns. ryhmäajo, tulee vastuu henkilön aina käyttää omaa harkintaa, koska hän ei mitenkään voi tietää kaikkien ossallistujien kykyä suoriutua turvallsesti muuttuneista olosuhteista. Tämäkin ajo oli suunniteltu vaativille tieosuuksille, jossa pyörän käsittelytaidot korostuvat, etenkin olosuhteissa joita säätiedoitus ennusti.
Fobba kirjoitti:Tuossa muutamassa edeltävässä viestissä oli löydetty se oleellisin - yhdistyksen organisoimissa ja sen nimissä tapahtuvissa ajoissa on pakko miettiä vastuullisesti se, mihin lähdetään ja mihin ei.

Itse en halua enkä toivo kenenkään muunkaan joutuvan tilanteeseen, jossa vetämässään projektissa tai tapahtumassa tapahtuu jotakin ikävää. Vaikka ikävyyden "syy" ei olekaan yhdistyksen tai vastuuhenkilön, voi moraalisesti seuraukset olla turhan kovia kannettavaksi.

Märkä tie ja sade varsinkin matkaisilla ja pikinauha-paikatuila teillä ovat useimmille ajajille liian riskialtin ympäristö. Kun lisäksi piti huomioida se, että ko. olosuhteita saattoi olla edessä silloin, kun takana on jo 20 tuntia ajoa ja 1300 km, nousevat turvallisuusriskit vielä entisestään.

Tätä taustaa vastaan oli melkoisen helppo tehdä päätös Mutkaperse-tapahtuman siirtämiseksi ajankohtaan, jossa olosuhteet olisivat paremmat.

Jokatapauksessa, tänä kesänä tämä vielä ajetaan...
Itse kieltäydyin järjestämästä "Ice Butt" ajoa ulkomaalaiselle ryhmälle, juuri tuosata Fobban sanomasta syystä.
Fobba kirjoitti:Itse en halua enkä toivo kenenkään muunkaan joutuvan tilanteeseen, jossa vetämässään projektissa tai tapahtumassa tapahtuu jotakin ikävää. Vaikka ikävyyden "syy" ei olekaan yhdistyksen tai vastuuhenkilön, voi moraalisesti seuraukset olla turhan kovia kannettavaksi.
Sen sijaan että olisin lähettänyt yritykseen uhkarokeita yrittäjiä, asetin ajon järjestämiselle ja ossallistujille vaatimuksen harjoiteelmisesta ja valmistautumisesta ajoon todellisissa olosuhteissa, jossa he voivat vakuuttaa minut kyvyistään suoritua ajosta turvallisesti.
Tämäkin projekti on myös siirretty turvallisuus syistä ja ryhmä halukkaita "Ice Butt" ajajia hankii sopivaa kalustoa ja harjoitelee soralla ajamista tulevaa talviajoleiriä varten.

Kun assettamani ehdot täyttyvät ja olen vakuuttunut ossallistujien hallitsevan olosuhteet turvallisesti, voin hyvin mielin edistää IBA Finlandin mainetta maailmalla järjestämällä "Extreme" ajoja myös tulevaisuudessa.

Vaikka Homer Simpson sanoi että "Yrittäminen on ensimmäinen askel epäonnistumiseen", joka tietysti pitää paikansa, yritetään pienentää epäonnistumisen todennäköisyyttä hyvällä suunnitelulla. Järjen käyttö on aina sallittua, jopa suotavaa...... :D
Vastaa Viestiin