Rallin käyntikohteen ovat siltoja ja pääasiassa vanhoja siltoja. Sillat eivät kaikki ole suurimpia ja tunnetuimpia, vaan jokseenkin vaikeita kohteita. Tämä tekee reittisuunnittelusta vaikeaa ja aikaa vievää.
Kaksi siltaa on jo löydetty ja matka jatkuu länsirannikkoa pitkin.
Matkaa voi seurata linkistä:
http://share.findmespot.com/shared/face ... oxthog8rRT
Klaanipäällikön IBA Ralli
-
- Jaloteräskankku
- Viestit: 2078
- Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
- Kerho: TFMK
Klaanipäällikön IBA Ralli
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Mile Eater Member
-
- Jaloteräskankku
- Viestit: 2078
- Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
- Kerho: TFMK
Re: Klaanipäällikön IBA Ralli
Reittisuunnitelmaa muutettu ja nyt kohteena Itä-suomi.
Matka etenee hitaanpuoleisesti, mutta kelit on OK.
Ainakin lämmintä riittää.
Matka etenee hitaanpuoleisesti, mutta kelit on OK.
Ainakin lämmintä riittää.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Mile Eater Member
-
- Jaloteräskankku
- Viestit: 2078
- Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
- Kerho: TFMK
Re: Klaanipäällikön IBA Ralli
Yö on mennyt ajaessa ja pisteiden keräämisessä.
Vaadittavat pisteet on kasassa, mutta kilometrit on vielä 500 vajaa.
Nyt pakollisen lepotauon paikka ja loppupäivä sitten kerättään pluspisteitä ja puuttuvat kilometrit.
Vaadittavat pisteet on kasassa, mutta kilometrit on vielä 500 vajaa.
Nyt pakollisen lepotauon paikka ja loppupäivä sitten kerättään pluspisteitä ja puuttuvat kilometrit.
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Mile Eater Member
Re: Klaanipäällikön IBA Ralli
Kello on 18 Sunnuntaina ja "ralli toimisto" on avattu ja valmiina ottamaan vastaan kilpailijat, kunhan he pääsevät maaliin. Kilpailu IBA suomen rallimestaruudesta näyttää ankaralta, koska spotit on otettu pois päältä, ettei kukaan vain saisi viime maileilla etua kilpakumppaneiden etenemisen seuraamisesta.
-
- Jaloteräskankku
- Viestit: 4107
- Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
- Kerho: IBAF
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Klaanipäällikön IBA Ralli
Mistään noin ankarasta taistosta ei ollut kysymys. Spotti ei vaan suostunut pysymään perälaukussa oikeassa asennossa kun sieltä oli syöty eväät ja vedetty yöksi kerros vaatetta lisää niin sillä oli tilaa vaeltaa työkalujen kanssa pitkin takalaukkua.Kilpailu IBA suomen rallimestaruudesta näyttää ankaralta, koska spotit on otettu pois päältä, ettei kukaan vain saisi viime maileilla etua kilpakumppaneiden etenemisen seuraamisesta.
Kisa oli todella mielenkiintoinen ja haastava.
Kyllä on Suomessa hienoja siltoja pitkin poikin maata ja yllättävän hienoissa paikoissa vesistöjen lähellä. Toinen havainto oli että sillat vetävät puoleensa kaiken maailman itikoita, useamman sillan luona ei viihtynyt pitkään kun hyttyset ja muut inisijät tunkivat kypärän sisään. Kirjoitan viikonlopusta lisää ns. paremmalla ajalla.
Jäähdyttelevä Patarautahanuri
-
- Jaloteräskankku
- Viestit: 4107
- Liittynyt: 07 Maalis 2009, 22:34
- Kerho: IBAF
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Klaanipäällikön IBA Ralli
Pikaisesti kommentteja ennen kuin muistikuvat haalistuvat.
Ensinnä suuret kiitokset Oksasen Jounille suuresta työstä kilpailun suunnittelussa.
Ajatus etsiä siltoja on kerrassaan loistava, harmittaa etten sitä keksinyt ennen ajoa, mietin kyllä linjoja, kirkkoja, museoita, museoteitä jne mutta en ainuttakaan siltaa. Siis tuo paljastaa että olin valmistautunut ennakolta, miettinyt miten ja minne ajaa ja säätänyt pyörää ja muita laitteita mitä arvelin tarvitsevani tässä kilpailussa. Sanotaan että virheistä oppii niin tällaisessa kisassa on mahdollisuus oppia paljon ja näin kisan jälkeen sanoisin tekeväni monta asiaa toisin. Tankkilaukku ja siinä kartta viritys oli OK paitsi etten enää näe lukea kartan pieniä tekstejä ajaessa ilman laseja ja en jaksa pitää laseja kypärän kanssa yli 10h, joten hyöty jäi puolittaiseksi. Keväällä laittamani seoksen säätö oli nyt ratapäivän jälkeen säädetty pihistyslinjalle että saisin pidemmän toiminta säteen ja se toimikin. Kulutus tippui miltei litran sataselle ja toimintasädettä tuli ainakin 50km lisää. Kolikon toinen puoli on herkkyys vedelle mikä sotkee tyhjäkäynnin ja aiheuttaa ongelmia ajoon, arvatkaas sataako Suomessa 36h ajon aikana?
Mutta nyt kisaan, pistepaikkoja oli 65 kpl. Olisi pitänyt heti tajuta ettei niitä pidä ruveta käymään lävitse koska jo puolen minuutin tutustuminen paikkaan vei yli puoli tuntia eikä siinä ajassa syntynyt muuta kuin tuskaa että missä hel..ä nämä sillat ovat. Yritys löytää tarkat paikat ja tehdä ajosuunnitelma tunnin valmistautumisajassa oli utopiaa, ei toiminut käytännössä. Olin suunnitellut ennakkoon runkoreittiä säätiedotuksen ja haluni nukkua kotona mukaan. Tämän reitin varrelta voisin etsiä paikkoja otin sen nyt käyttöön. Siis kohden länttä ja etsin lähimmät paikat Jyväskylä-Vaasa väliltä ja matkaan. Ensimmäinen tankkauskuitin aika on muuten 9:56 eli tässä oli jo kupattu miltei kaksi tuntia. Toinen ajatus oli ajaa samalla BB1500 kun kuvittelin että tuo syntyy helposti ja aikaa aikaa pikku pysähdyksiin suunnistamissa on yltäkyllin. Väärin, vaikka kuinka yritin keskinopeusmittari kertoi lahjomatta että vauhti ei riitä. Olisi pitänyt aikaisemmin antaa periksi RP-ajo tavoitteesta niin päätöksen teko olisi ollut helpompaa. Se miksi aika ei riitä oli paikkojen etsiminen. Jouni oli ollut pirullisen viekas laittaessaan paikat listaan, ne eivät olleet aakkos, eivät ilmansuunta, eivät piste tai missään muussakaan järjestyksessä minkä olisin huomannut vaan koko ajan joutui pläräämään listaa edes takaisin. Listassa oli sillan nimi, paikkakunta, kuva (erinomainen apu ilman sitä olisin ollut täysin hukassa ja hermoraunio) ja lyhyt kertomus sillasta. Ei siis osoitetta tai karttakuvaa. Etsiminen perustui siis päättelyyn, karttoihin tai muihin apuvälineisiin.
Esim näin. kohde 4. "Tuovilan silta, Mustasaari, Helsinbyn ja Tuovilan välinen Laihian joen ylittävä kivisilta on Suomen toiseksi vanhin". Mustasaari, Korsholm oli mielestäni pikku-kunta Vaasan pohjoispuolella. Suunnittelin siis etsiväni Tuovilan sillan lähtiessäni Raippaluodosta pohjoiseen. Todellisuudessa kunta on Iso ja miltei ympäröi Vaasan. Olin siis ajanut Tuovilan sillan ohi tullessani Raippaluotoon mutta halusin pisteet tuosta sillasta, joten uudeleen suunnittelua ja takaisin päin ajoa joka ei kirjaudu RP ajo kilometreihin jos ei pysähdy hankkimaan kuittia. Joen varressa olevat sillat olivat niitä helpoimpia koska seuraamalla jokea silta tulee eteen jossain vaiheessa. Siis näin, silta edessä
Onko oikea silta? Ei tämä on rauta- ei kivi silta, eteen päin joki vartta.
Hitto, sama ongelma tämäkin on rautasilta, nyt koetellaan kestävyyttä.
Lopulta löytyy oikea. Onnistumisen iloa mutta aikaa kuluu.
Huomasin pian ettei suunnittelemani reitti ole realistinen koska aika ei riitä. Siis lisää miettimistä minne mennä ja kuinka kerätä mahdollisimman paljon kohdepisteitä kun kilometrit tulevat jäämään alle toivotun. Keskinopeusmittari kertoi että vauhti kuitenkin riittää hyvin tarvittavaan 2000km eli noin 56km/h.
Tarina jatkuu...
Ensinnä suuret kiitokset Oksasen Jounille suuresta työstä kilpailun suunnittelussa.
Ajatus etsiä siltoja on kerrassaan loistava, harmittaa etten sitä keksinyt ennen ajoa, mietin kyllä linjoja, kirkkoja, museoita, museoteitä jne mutta en ainuttakaan siltaa. Siis tuo paljastaa että olin valmistautunut ennakolta, miettinyt miten ja minne ajaa ja säätänyt pyörää ja muita laitteita mitä arvelin tarvitsevani tässä kilpailussa. Sanotaan että virheistä oppii niin tällaisessa kisassa on mahdollisuus oppia paljon ja näin kisan jälkeen sanoisin tekeväni monta asiaa toisin. Tankkilaukku ja siinä kartta viritys oli OK paitsi etten enää näe lukea kartan pieniä tekstejä ajaessa ilman laseja ja en jaksa pitää laseja kypärän kanssa yli 10h, joten hyöty jäi puolittaiseksi. Keväällä laittamani seoksen säätö oli nyt ratapäivän jälkeen säädetty pihistyslinjalle että saisin pidemmän toiminta säteen ja se toimikin. Kulutus tippui miltei litran sataselle ja toimintasädettä tuli ainakin 50km lisää. Kolikon toinen puoli on herkkyys vedelle mikä sotkee tyhjäkäynnin ja aiheuttaa ongelmia ajoon, arvatkaas sataako Suomessa 36h ajon aikana?
Mutta nyt kisaan, pistepaikkoja oli 65 kpl. Olisi pitänyt heti tajuta ettei niitä pidä ruveta käymään lävitse koska jo puolen minuutin tutustuminen paikkaan vei yli puoli tuntia eikä siinä ajassa syntynyt muuta kuin tuskaa että missä hel..ä nämä sillat ovat. Yritys löytää tarkat paikat ja tehdä ajosuunnitelma tunnin valmistautumisajassa oli utopiaa, ei toiminut käytännössä. Olin suunnitellut ennakkoon runkoreittiä säätiedotuksen ja haluni nukkua kotona mukaan. Tämän reitin varrelta voisin etsiä paikkoja otin sen nyt käyttöön. Siis kohden länttä ja etsin lähimmät paikat Jyväskylä-Vaasa väliltä ja matkaan. Ensimmäinen tankkauskuitin aika on muuten 9:56 eli tässä oli jo kupattu miltei kaksi tuntia. Toinen ajatus oli ajaa samalla BB1500 kun kuvittelin että tuo syntyy helposti ja aikaa aikaa pikku pysähdyksiin suunnistamissa on yltäkyllin. Väärin, vaikka kuinka yritin keskinopeusmittari kertoi lahjomatta että vauhti ei riitä. Olisi pitänyt aikaisemmin antaa periksi RP-ajo tavoitteesta niin päätöksen teko olisi ollut helpompaa. Se miksi aika ei riitä oli paikkojen etsiminen. Jouni oli ollut pirullisen viekas laittaessaan paikat listaan, ne eivät olleet aakkos, eivät ilmansuunta, eivät piste tai missään muussakaan järjestyksessä minkä olisin huomannut vaan koko ajan joutui pläräämään listaa edes takaisin. Listassa oli sillan nimi, paikkakunta, kuva (erinomainen apu ilman sitä olisin ollut täysin hukassa ja hermoraunio) ja lyhyt kertomus sillasta. Ei siis osoitetta tai karttakuvaa. Etsiminen perustui siis päättelyyn, karttoihin tai muihin apuvälineisiin.
Esim näin. kohde 4. "Tuovilan silta, Mustasaari, Helsinbyn ja Tuovilan välinen Laihian joen ylittävä kivisilta on Suomen toiseksi vanhin". Mustasaari, Korsholm oli mielestäni pikku-kunta Vaasan pohjoispuolella. Suunnittelin siis etsiväni Tuovilan sillan lähtiessäni Raippaluodosta pohjoiseen. Todellisuudessa kunta on Iso ja miltei ympäröi Vaasan. Olin siis ajanut Tuovilan sillan ohi tullessani Raippaluotoon mutta halusin pisteet tuosta sillasta, joten uudeleen suunnittelua ja takaisin päin ajoa joka ei kirjaudu RP ajo kilometreihin jos ei pysähdy hankkimaan kuittia. Joen varressa olevat sillat olivat niitä helpoimpia koska seuraamalla jokea silta tulee eteen jossain vaiheessa. Siis näin, silta edessä
Onko oikea silta? Ei tämä on rauta- ei kivi silta, eteen päin joki vartta.
Hitto, sama ongelma tämäkin on rautasilta, nyt koetellaan kestävyyttä.
Lopulta löytyy oikea. Onnistumisen iloa mutta aikaa kuluu.
Huomasin pian ettei suunnittelemani reitti ole realistinen koska aika ei riitä. Siis lisää miettimistä minne mennä ja kuinka kerätä mahdollisimman paljon kohdepisteitä kun kilometrit tulevat jäämään alle toivotun. Keskinopeusmittari kertoi että vauhti kuitenkin riittää hyvin tarvittavaan 2000km eli noin 56km/h.
Tarina jatkuu...
-
- Jaloteräskankku
- Viestit: 2078
- Liittynyt: 25 Syys 2009, 09:12
- Kerho: TFMK
Re: Klaanipäällikön IBA Ralli
Onnea TImo. Hieno suoritus.
Valitettavasti vastoinkäymiset estivät osallistumiseni.
Olisin tehnyt kaikkeni pistääkseni Sinut vielä tiukemmalle
Valitettavasti vastoinkäymiset estivät osallistumiseni.
Olisin tehnyt kaikkeni pistääkseni Sinut vielä tiukemmalle
Honda ST 1100, Kawa KLE 500, BMW F650 GS, MG 750 Nevada Club, Tunturi Poni
Mile Eater Member
Mile Eater Member