Epävirallinen,suorastaan marginaaliryhmien seuraama kylien kisa on alkanut.
Turun osalta jotkut odottelee kevättä,toiset talvikelejä ja jotkut sopivaa viikkoa.
Ei mitään liikehdintää havaittu toistaiseksi
Kylien välisessä kisassa voidaan vertailla muitakin asioita kuin kilometrejä tai suoritusten määrää. Kun mitataan aktiivisuutta, eli montako kuntalaista on IBAF:n jäsenenä, niin tilasto näyttää tällä hetkellä (708 jäsentä 6.2.2014) tältä:
Helsinki 28
Vantaa 27
Rauma 23
Espoo 22
Tampere 21
Turku 19
Pori 19
Kouvola 17
Jyväskylä 16
Seinäjoki 13
Mikkeli 13
Alavus 11
Vaasa 11
Hämeenlinna 10
Vihti 10
Joensuu 10
Järvenpää 9
Hyvinkää 9
Oulu 9
Masku 9
Loimaa 9
Salo 8
Lappeenranta 8
Eli näin tilastoituna "oma" kunta hyvin sijoittuneena. Huomionarvoista mielestäni myös Maskun sijoitus suhteessa kunnan kokoon ja toki myös Loimaa, mutta se ei tullut yllätyksenä!
Hyvä taulukko ja kun kauden aikana laitetaan siihen kuinka moni kunkin kunnan aktiivi jäsenestä on suorittanut ajon niin saadaan Kylien kisan aktiivisuus osuuden parhaat esille.
Mielkenkiintoista, mutta prosenteilla ei luoda lisää resursseja joilla kehitetään kerhon toimintaa.
Kerhon toiminnan kivijalka (pääoma) on jäsenmaksunsa maksaneet jäsenet.
Kasvu ja kehitys (tulevaisuus) on uudet aktiiviset jäsenet.
Toiminnan laajuus ja edellytys (käyttöpääoma) on ajot joista maksetaan tarkastusmaksut.
Kerholle hyödyllinen aktiivisuuden mittari "kylien kisaan" voisi olla ne ajot per paikkakunta joista on generoitunut tarkastusmaksut?
Lisään vielä itse ennenkuin joku "älähtää"…
Toimihenkilöiden hurjat ajomäärät ovat tietenkin erittäin hyödyllisiä kerholle, vaikka niistä ei generoidukaan tuloja. Ne ovat mielestäni huipputärkeitä ja parhaita "mainoksia" ja "myyntipuheita", joilla tehdään IBA Finlandia ja IBA-ajosuorituksia tunnetuksi.