Ruosteenpoisto - 8 paikkaa nopeimmille!!

IBA Finlandin tapahtumiin sekä muihin mp-tapahtumiin liittyvä keskustelu
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Ruosteenpoisto - 8 paikkaa nopeimmille!!

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

Tämän kevään kultaryntäyksen valmisteluihin liittyy "ruosteenpoisto" -ajoharjoittelu Tampereella Sunnuntaina 25.4 klo 9:00 alkaen. Kouluttajina toimii MP-69:n ajokouluttajat. Koska kaikki kultaryntäykseen osallistujat eivät ole mahdollisuudessa osallistua tähän ajoharjoitteluun, niin 8 nopeinta ilmoittautujaa pääsee vielä mukaan. Kurssin hinta on 65 Euroa + lounas ja kahvit.

Toimi siis seuraavasti:
1. katso tätä viestiketjua kuinka monta on ilmoittautunut, ja jos alle kahdeksan, niin ilmoita itsesi heti vastaamalla tähän viestiketjuun.
2. Lähetä sen jälkeen minulle (Jouoksa) yksityisviesti, jossa on nimesi, puh.nro ja sähköpostiosoite johon voin lähettää tarkemmat tiedot jne.

_________________________________________________________________________________________________________________

Meidän matkamotoristien haasteena on hurja ajokokemus (vuosissa ja kilometreissä) mutta pääsääntöisesti hyvää ja suoraa tietä vailla ”yllätyksiä”, joka on tietysti hyvä sisänsä. Toinen haaste on ajotapahtuman kompleksisuus, paljon samanaikaisia virikkeitä ja ”viestejä” jotka kuormittavat tarkkaavaisutta ja jotka pitää ottaa huomioon, kuten reitti, maisemat, jatkosuunnitelmat, sään kehittyminen, liikenne jne jne.

Useimmilla meillä lienee tapana osallistua keväisin erilaisiin harjoituksiin joissa taidot mm. jarrutus, väistöt, hidasajot ym seikat palautetaan talven jälkeen takaisin aktiiviseksi osaamiseksi. Se pitäisi muistaa tehdä jotenkin myös nyt ennen uutta ajokautta.

Ironbutt ajoissa on hyvä pitää mielessä, että vaikka homma eli taito onkin periaatteessa hallussa, niin pitkänkin ajosuorituksen aikana ja se jälkeen, kylmässä ja sateessa, karttaa ja navigaattoria katsellessa, aikataulullisia päässälaskuja tehdessä jne, ei riitä että osaa, vaan kaikki on oltava reflekseissä ja selkäytimessä...

Toinen vaaran paikka voi olla ”hyvänolontunne” heti ajon jälkeen tai aikaisemminkin kun huomaa että ajohan tulee onnistumaan siitäkin huolimatta että pahimmassa tapauksessa rautainen perse on punaisena, kroppa on jäykkä ja paikkoja särkee. Lisäksi väsyttää ja saunaan ja nukkumaan on kiire... Päivänselvätkin asiat kuten hidasajo, liikenteessä pujottelu, muiden huomioiminen tai vaikka seisontatuen muistaminen saattavat sisältää yllätyksiä.

Eli Kuinka huolehdimme että taito ja osaaminen on jälleen iskussa....??

Turvallista ajokautta,

Jouni
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: Ruosteenpoisto - 6 paikkaa nopeimmille!!

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

Vielä mahtuu mukaan!!

Ei kai rautaiset perseet ole vielä niin kohmeessa ja jäässä talven jäljiltä ettei ruoste näy?

Muuten, hyvä testi sille onko "materiaali" todella rautaa on se, että siihen kertyy Suomenkin ilmastossa talven aikana pientä ruostetta, ainakin jos se on saanut happea... (lähde: lukion lyhyt kemia 35v sitten, tieto on voinut toki kehittyä/muuttua sen jälkeen).

Toisaalta, jos taas "materiaali" ei ole saanut yhtään happea (eikä ruostetta) talven aikana voi ongelma olla toisenlainen ja laajempi...

Huom. "Kuuraperseet" lienevät poikkeus joka vahvistaa säännön.
WesaH
Täyden kympin perse
Viestit: 770
Liittynyt: 25 Kesä 2009, 00:13
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ruosteenpoisto - 8 paikkaa nopeimmille!!

Viesti Kirjoittaja WesaH »

Kannatti käydä. Löytyi ruostetta yllättävistä paikoista.

Kouluttajat olivat sekä kokeneita että innostuneita ja heitä oli riittävästi. Osasivat pyörittää harjoitusrumbaa ilman että meidän tarvitsi turhaan odotella. Harjoitukset olivat pääosassa ja teoreettiset höpinät jäivät alkupuheiden jälkeen vähemmälle. Kaikille annettiin henkilökohtaista palautetta heti jokaisen suorituksen jälkeen ja suorituksien vaikeusastetta (= nopeutta) nostettiin kunkin edistymisen mukaan. Harjoituspaikka oli erittäin hyvä rengastesteihin käytettävä rata, joka oli puhdas ja pitoa enemmän kuin mopossa kallistusvaraa.

MP69:n koulutusohjelmaan kuului myös erinomainen sää.

Kiitos Jouni Oksaselle (joka todistettavasti saa kyljellään olevan GoldWingin pystyyn) ja kouluttajille.

Wesa
Jouoksa
Jaloteräskankku
Viestit: 1711
Liittynyt: 19 Huhti 2009, 17:52
Paikkakunta: Lohja

Re: Ruosteenpoisto - 8 paikkaa nopeimmille!!

Viesti Kirjoittaja Jouoksa »

... wingi se vain jaksaa yllättää, niin helposti se nousi...

Kiitokset kaikille osallistujille hyvästä ja hyödyllisestä päivästä.
Vastaa Viestiin