Jouoksa kirjoitti:
Muutamia vastauksia tai kommentteja Mopomiehen kysymyksiin ja pohdintoihin näin "testiryhmän" ja "suunnittelun" näkökulmasta...
Ajajilta vaaditaan omaa aloitteellisuutta ja miettimistä missä käy ja miten osoittaa käyneensä siellä missä on käynyt. Käytännössä ei tule olemaan ongelmia jos on perehtynyt minne menee, mitä sieltä pitäisi löytää.
"Löytöretkeilijän" riemua ei haluta pilata antamalla kaikki valmiiksi.
Kohteissa ja mielellään etukäteen kannattaa miettiä miksi se on valittu Unescon kohteeksi? Esim. Svedjehamn ei varmaankaan kahvilansa takia eli sitä ei kannata tarjota... Webbi on aika hyvä apuväline jossa on kohteet esitelty.
Kuvia ei kannata miettiä "taiteellisen vaikutelman" vaan todistusarvon pohjalta. Vaatii vain paikanpäällä käyntiä ja hieman kekseliäisyyttä.
Svedjehamn: Tuskin valittu kahvilansa takia vaan minkä? Eli esim. kuva siitä.
Svedjehamn EI OLE Unescon perinnekohde. Merenkurkun saaristo on.
TFMKn keräilyssä oli tarkoituksena kuvata kyltit ja merkit.
Merenkurkun saariston kyltti on Raippaluodon sillan vieressä, joten se ei nyt käy, vaan esimerkki kuvani on tältä edelliseltä matkalta ja ennen kuin tiesin tarkemmin tästä kohteesta.
Geologinen ominaisuus, joka tekee Merenkurkun saariston ainutlaatuiseksi, on edustavien De Geer -moreenien esiintyminen. Björköbyn Svedjehamnin alueella keskellä maailmanperintöaluetta, moreenit näkyvät selvästi merestä nousevina sivuttaisina pitkinä harjoina. De Geer -moreenit, tai “pyykkilauta-moreenit”, kuvastavat mannerjään asteittaista sulamista.
Jos halutaan näitä kivikasoja kuvaan niin aika haasteellista osoittaa että ollaan juuri Merenkurkun saaristossa.
http://www.panoramio.com/photo/45539249
Vai tajusinko minä tämänkin taas ihan väärin???
Jouoksa kirjoitti:
Suokki: Ei pitäisi olla ongelmia vaan kuvattavaa riittää joko laiturilta tai heti laiturin läheisyydessä.
Kuvattavaa riittää ihan laiturilta asti, mutta jos taas pitäisi löytää se kohde miksi SL on valittu Unescon kohteeksi..
Suomenlinna, joka on tärkeä Itämeren alueen valtapolitiikan ja linnoitustaidon muistomerkki
Jos Svedjehamnissa ei kahvilaa hyväksytä kohteeksi, niin miten suokissa sitten laiturilta otetut kuvat?
Linnoitusta ei ole kuvattavissa 5 min vierailulla. Tai pitää olla aika sprintteri. Linnoitukset on Susisaaressa ja lautta tulee Iso Mustasaaren pohjoisrantaan.
Sillan yli kuvattuna Pikku Mustan rannassa on kivimuuria ja linnoitusrakennelmaa, mutta onko se osa Suomenlinnan linnoitusta. Kelpaako se?
Tunnistaako tarkastaja suomalaista linnoituksista Suomenlinnan kivimuurit?
Jouoksa kirjoitti:
Sruvenketjun kohteet: päivänselviä kun on itse kohteessa.
Porlammin kohdalla olen täysin erimieltä.
Mäen alla on opastaulu. No se kelpaa liikuntarajoitteisille.
Mistä netistä löytyy 'kuvaus' mitä mäeltä olisi etsittävissä?
http://www.karttakaaro.fi/files/Porlammi.pdf
Jos ei nyt sitten oteta huomioon sitä mun viestiä missä se tolppa on kuvassa.
Tai ainakin minä olin ensimmäisellä kerralla ihan hukassa kun yritin etsiä kolmiomittaustornia, joita oli vielä 40 vuotta sitten metsät väärälläään juuri näillä kulmilla, missä pentuna tuli pyörittyä.
Muissa kohteissa en ole sitten käynyt. Ala-Tornion kirkko on varmaankin aika selvä tapaus.
Jouoksa kirjoitti:
Verla: Tunnistettavissa hyvin melkein mistä tahansa "kulmasta".
Kirkot: Ei voi erehtyä.
Sammalmäki: eipä sielläkään suurempia ongelmia.
Eli tärkeää on valmistautuminen ja sitten vaan rohkeasti matkaan. Uskoisin että vaativuudestaan huolimatta ihan hauska ja mielenkiintoinen reitti.
Jouoksa kirjoitti:
Esim. jos on kyltti niin pärstä viereen, käsi suoraksi ja kännykällä kuva. No problem
Onnistuu kun pääsee kohteen viereen. Miten sitten jos pitää kuvata jokin torni, esim. Aavasaksa tai Oravikoski. Vai onko niissä tornia.
Nettitietojen mukaan on. Onko kylttiä tai opastaulua? Siellä itse kohteessa. No pitää mennä katsomaan.
Kyllä näitä vaihtoehtoja on tullut palloteltua ja aikataulullisesti vaan on tiukilla.
Eniten jää pelivaraa jos lähtee Svedjehamnista ja jättää Pohjois-Suomen pois. Niin voi vetää kilometrit täyteen motareita.